24 juni 2011

Wist je dat de drievingerige luiaard soms zijn leven lang in dezelfde boom hangt?


Het wachten is op zee-EHEC....
Ooit waren er de Flippo's en de Wuppies. En de Wippo's en de Fluppies.
Er waren ook nog de sprookjesfiguren, de voetbalplaatjes en de Smurfen.
Je had ook nog de Troetels en onlangs nog - diepe dramatische zucht- de Disco's.
Het was allemaal even vreselijk.
En elk kind op school neemt natuurlijk al die shit mee, met als gevolg dat ik door mijn dochter van supermarkt naar supermarkt geschopt word zodat zij de volgende dag ook met een Troetel of een Disco naar school kan gaan.
Even over die Disco's. Die zijn heel vreselijk.
Kijkt u maar even mee:


Precies. Ik rust mijn zaak.
En Olivia kwam, goddank, nogal laat achter het bestaan van deze Disco's maar mijn moeder was zo vriendelijk om voor het arme, arme kind, stad en land af te reizen om nog zo'n DJ te scoren.
Twee. Natuurlijk. Ook één voor Tijl.
En tot nu toe hebben we 'al' 2 Disco's.
Eén van internationaal succesnummer Walter Cruise ('We zijn er weer bij en dat is priiihiiima, Viva Hollandia!') en één met een smartlap van Jeroen van der Boom die Tijl meeschalt als ware hij Dreetje Hazes zelf.
Je kunt die dingen ook hacken, haha, door op wat knopjes te drukken en dan hoor je nog een paar andere knéiters van hits.
Zodra ik in de buurt kom, drukt Olivia naarstig wat knopjes tegelijk in en dan schreeuwt Martin Solveig 'HELLO!' tegen me.
'Want dat vind jij een leuk liedje hè, mama?'
Ja. In december 2010 ja. Nu niet meer.
En ook niet als ik steeds maar 30 seconden hetzelfde stukje hoor.
Maar ja hoor, schatje, zeg ik dan, heel leuk en ik maak me uit de voeten.

Goed. Nough said.
Nú! Zijn er de Superdieren.
Kijk. En dát vind ik nou weer wel leuk.
Bij elke € 10,00 euro krijg je een pakje van vier Superdierenkaartjes.
En dat is vreselijk leerzaam! Ja! Leerzaam! En het maakt ook geen herrie! Nee!
Je kunt de kaartjes in een houten kistje stoppen, maar als je zo afschuwelijk veel boodschappen bij de Albert Heijn doet als ik, dan kun je beter een Superdierenverzamel -en doeboek kopen.
Je hoeft ze nergens aan vast te plakken (Wuppies) en je kunt je er niet aan bezeren als je er per ongeluk met blote voeten over loopt (Smurfen) en je kind kan er ook niet in stikken (Wuppie's, Smurfen en Flippo's).
Nu is het zover dat ik het inmiddels leuker vind dan Olivia.
En bij de kassa gretig om me heen kijk of de klant voor mij wel zijn Superdierenaandeel meeneemt, want anders zijn ze voor mij, VOOR MIJ!
En soms voer ik ook discussies met de kassière over het aantal kaartjes dat ze me meegeeft.
Maar deze zin kras ik snel door.
Ik mag ze van Olivia inmiddels ook zelf openmaken, jippie! Én in het boek doen!
'Doe de dubbele maar in het kistje mama, en de rest in het boek. Dan zie ik morgen wel welke er nieuw zijn.'

Zo zat ik gisteren op mijn knieën voor de tafel, met het Superdierenboek voor me en kapotgescheurde verpakkingen om me heen.
Tegelijkertijd had ik vriendin B aan de telefoon en klaagde tegen haar over de nog ontbrekende kaartjes en hoe vaak ik de zeekomkommer wel niet had.
Ondertussen trakteerde ik haar op wat buitengewoon interessante feitjes.
'Meid, wist jij dat de neushaai een druppel bloed op 500 meter afstand ruikt?!'
'En wat dacht je van de noordkromp? Die kan wel, even kijken, vierhonderdtwíntig jaar worden!'
Ohjajoh? Víerhonderdtwintig?!
'Jaha! En de Dikdik heeft een airconeus. Sjongejonge. Het ís me wat hè. In dat dierenrijk.'

Dus.

Maar leuk hoor. Superdieren.
*kijkt zenuwachtig om zich heen*

Neen. Ik ga hier geen ruilclubje in het leven roepen.
Want ik heb die dieren allemaal niet op volgorde in dat boek gestopt.
Dus geen idee wat ik...eh...Olivia nog mist.
Overzichtelijkheid is niet zo mijn dingetje.

24 opmerkingen:

Ri zei

Reuze leerzaam. Maar volgende keer graag linkje naar Wikipedia als je met termen als noordkromp gaat gooien. Op vrijdagavond, na 2 drankjes. Wie weet nou wat dat voor superbeest is? Sterker nog, ik denk niet dat ik iemand zou willen kennen die dat zonder wikipedia te raaplegen weet. Denk niet dat degene en ik elkaar liggen.

cloudje zei

Ik heb nog een pakje...zat in het AH tijdschrift voor medewerkers

Susy zei

@Ri: De noordkromp, beste Ri, is een in zee levend tweekleppig weekdier uit de familie Krompen.
En dat schud ik natuurlijk zo uit mijn mouw.
We liggen elkaar niet hè?

@Cloudje: Oh? Oh.
Welke -kuch- zitten erin?

Dionne zei

Boek heeft wel éémn groot nadeel: zusjes van 21 maanden die ook zelf de kaartjes er in en er uit willen doen, met als haar broers van 4 en 6. Kan het boek dus niet tegen.

NOVY zei

Ja dat wist ik ja. Duh. Mijn zoon hield een half jaar geleden al een spreekbeurt over de Bradypus Tridactylus.
Hahaha. Het wachten is op zee- ehec.

Nicole zei

Ik krijg dat allemaal niet zo mee hè, want voordat cassières überháupt naar adem hebben kunnen happen om mij een vraag te stellen zeg ik altijd al 'NEE! Die spaar ik niet'.

leonieke zei

op KLEUR moet t suzy,..op kleur.
dochterlief kreeg gisteren 11 pakjes! de bofkont.
en wij willen nu een prairiehondje.
te schattig.

oja, heb nog 30000 voetbalplaatjes (althans zo voelt t, maak ik daar tijlemans nog blij mee?) want dat is de pest he, als t niet meer in is kan je zorgvuldig opgebouwde verzameling de haard in.

Kelly zei

O god nee. Wat erg, Susy!

(Zal maar niet zeggen dat ik hetzelfde met die voetbalplaatjes had. Die wilde ik het liefst zelf in het boek plakken, omdat ik bang was dat ze anders scheef zaten......ook héél erg...)

Bianca zei

Het is zee-komkommer he, niet zee-taugé...

Susy zei

@Dionne: zusjes van 21 maanden mogen ook helemaal niet in de buurt komen van Dat Boek!
Arm boek.
Geef haar anders een Disco! JA!
@Novy: ach ja natuurlijk! Ik weet het nog!
Jouw zoon is gewoon de grondlegger van het idee van het Superdierenboek.
@Nicole: Niet meer nee zeggen. Hierheen brengen.
@Leonieke: een prairiehondje ja?
Wij willen de relmuis.
Gewoon. Om te kunnen zeggen dat we een relmuis hebben.
Rot op joh, met die voetbalplaatjes.
Twee woorden: Oud. Papier.
@Kelly: Tsss. Jij controlfreak.
...
Oh! We hebben weer nieuwe! yes!
@Bianca: hee, hallo! Het begón allemaal met de komkommer! Weet je nog?!
Ken uw EHEC-bacteriebronnen hè?

Liliane zei

Mag ik van jou Thomas Berge? Die moeten wij, ik, hij! nog.... Dan krijg jij 25 Cruises van ons ;)
Ik kan geen Hollandia meer horen!!
Wat staan die dingen trouwens knetterhard he?!

Groet, Liliane

Susy zei

@Liliane: Ik wil helemaal geen éne disco!
Ze krijgen al die liedjes er al uitgeperst met die 'geheime code's'.
En godenallemachtig, wát een herrie ja!
En geen volumeknop hè....

Liliane zei

Wij hebben het afgeplakt met van dat vilt voor onder stoelen, kasten enzo..
En nog is het een klereherrie.
Ja, ook hier wordt de knoppentechniek perfect beheerst!
Weet trouwens niet hoe zo'n 5-jarig koppie al die combi's onthoudt, hoor...

Susy zei

@Liliane: haha, da's het grove werk, die viltdingen. Ik deed het altijd met plakband.
Maar nu zijn de disco's...eh...kwijt.

Evelyn zei

Tjee, je steekt hier ook nog wat op, zeg! Je bent ook van alle markten thuis, ongelovelijk..!

En ik dácht dat ik lang-zal-die-leven had gezongen voor Tijl, maar dat heb ik dan zekers gedroomd.. Alsnog van harte met de kleine grote man!

leonieke zei

ik voel opeens een geweldig postverjaardagskadootje aankomen :-))
jammer dat ik je adres niet heb, wat zou hij blij zijn geweest met mn 300 oude plaatjes.

zo jammer dat je t m niet gunt.
en dan zo lelijk praten tegen een vaste volger,...
ben in shock.

Nicole zei

Oh oke.
Als ik er aan denk.
Want wij scannen zelf en rennen ook heel snel de winkel uit. Anders geef ik je mijn kassabon wel. :)

helen zei

hoera, wat erg. Ik doe dat ook. En ook niet voor mijn kind, neeneenee, helemaal voor mij. Ben dus blijkbaar niet de enige. Hoeveel dubbele heb je inmiddels? Ik ongeveer 15 centimeter (ja ik ga ze niet tellen hoor...pfff).

Saralien zei

O, ik reageerde op de verkeerde plek (-;

Gruwelijk. Wij zijn van de Plus, en elke week na boodschappen doen is het weer hommeles is normaal zo vredelievend huize mammalien, wie de disco's/smurfen/plaatjes mag hebben. Waar ze vervolgens helemaal NIETS meer mee doen...

Susy zei

@Evelyn: ik dácht al; waar blijft toch die lang-zal-ze-leven van Evelyn!
Maar goddank. Daar is ie! ;)
@Leonieke: *zingt* Retuuuurn to sender, address unknown....*stopt met zingen*
Ik ben me er eentje hè. Met m'n lelijk praten.
@Helen: Haha, ongeveer 15 centimeter.
Ja, nou, hier iets minder. 9,5 denk ik.
@Mamalien: Ja precies. Want het feit dat ík me er nu mee mag bezig houden, geeft al aan dat de hype al op z'n retour is.

Door zei

Ja man, ik heb dat natuurlijk ook in huis. Stapels!
En over een half jaar flikkeren we alles weer in de afvalbak. Want dan doen we vrolijk weer mee aan een nieuwe verzamelwoede. Ik vind deze trouwens wel een keer wat anders dan die stomme voetbalplaatjes.

sanneke zei

Echt zo fijn, een leerling, oh nee, shit, inmiddels oud-leerling die je als je voor 14, 95 aan boodschappen afrekent je meteen 6 pakjes beestendieren toestopt. Of nog beter, als je de AH in loopt en haar dienst er op zit ze snel nog even naar de kassa toe sneakt om nog een stapel kaartjes voor je te pakken. Wij voorzien de hele buurt dus van ontbrekende dieren.
Mocht je, eh Olivia, toch nog behoefte hebben aan de -ik noem maar wat- magelhaenpinguïn, dan hoor ik het wel.

Susy zei

@Door: Ja. En ik ben er sinds vandaag ook een beetje op uitgekeken.
Ik heb de nieuwste aanwinsten er nog niet eens in gedaan!
@Sanneke: De magelhaenpinguin??
*pakt boek erbij*
Ik kom er op terug...

Mimi zei

Nu stop ik hoor. Ik vind die dierenplaatjes maar stom. Ik heb hier nog een voetbalboek vol stickers wat enorm in de weg ligt te verstoffen.