11 juni 2011

Pinkpop 1993

Zondag aanstaande ga ik naar Pinkpop.
Pinkpop 2011, de *Google* 42e editie van dit *Google* grote popfestival in Landgraaf.
In 1970 werd voor de eerste keer gepinkpopt met zo'n 10.000 bezoekers, in 2009 waren dit er 94.000.
Ergens daar tussenin ben ik al een keertje eerder geweest en na wat rekenen en navragen bleek dat in 1993 geweest te zijn.
18 jaar geleden!
Ik was op drie dagen na 18 jaar oud.
Net geslaagd voor de Havo en klaar om de wijde wereld in te trekken!
Dus begon ik in Landgraaf. Een goede start, leek mij.
Nu zou ik hier een heel vermakelijk stukje tekst gaan neerpennen over hoe ik Pinkpop 1993 beleefd heb, maar weet u...?
Ik heb geen idee!
Wat flarden ja, maar meer ook niet. Het is verdomme zo lang geleden als Jan Douwe Kroeske! En wat is er met hém gebeurd?
Nou goed.
Het startpunt was het huis van vriendin Diana die destijds op kamers zat in Heerlen.
Ik kan me een bizar lange voettocht herinneren en toen ik haar net sprak, gaf ze schoorvoetend toe dat dat door haar kwam.
Ze had mij, en de rest van de groep (wie?) wijs gemaakt dat Heerlen - Landgraaf best te lopen was.
Dat was het.
Maar dat is Ellersinghuizen - Roermond ook. Als je maar de tijd neemt.
Maar god, we waren 18. We hadden ons leven voor ons, dus waarschijnlijk ook veel tijd.
Dus bijna niemand mekkerde.
Ik was toen als ik het me goed herinner met vriendje S.
Althans, dat moet wel, want ik vond van die dag een foto waarop mijn arm en zijn hoofd uit één slaapzak steken.
And it was 1993, my thoughts were short, my hair was long, dus eenmaal op het Pinkpopterrein aangekomen, nam ik wat trekjes van het jointje dat me werd aangereikt (door wie?) alsof het de zuiverste coke ter wereld was die met een gouden creditcard in kaarsrechte lijntjes werd opgediend op een smetteloze glazen tafel.
....
Oh. A bit too much Pulp Fiction? Ja. Mee eens.
Nouja, het peukje ging in elk geval met veel dikdoenerij in de rondte.
Terwijl je er eigenlijk heel Bob Marley bij moet kijken. Jammer.
Ik werd er niet zo lekker van.
Drank, drugs, ik ben toch niet zo rock 'n roll als ik mischien hoop te zijn.
Ik zag wat vrienden nogal moe kijken, maar dat was blijkbaar high, want ze glimlachten er wel bij.
Ik persoonlijk had meer de neiging om op één van de blauwe opengescheurde vuilniszakken te gaan liggen en het overgeefsel uit mijn mond te laten lopen.
Ik realiseerde me echter dat dat niet bevorderlijk zou zijn voor de feeststemming, dus deed ik dat maar niet.
Ik riep, of fluisterde, of riep dat ik me 'niezogoedvoelde', naar...geen idee, naar mensen.
Maar mensen luisterden niet.
Ik lag daar en spartelde hulpeloos rond, want serieus, ik dacht in die tijd echt dat men zich kon OD-en on a jointje.
Vriend J. keek niet naar me. Hij sprak wel tegen me.
Met z'n ogen strak gericht op het volgende jointje dat hij aan het draaien was, torende hij boven mij uit en zei: 'Je medicijn komt er zo aan.'
Hij maakt me dood, dacht ik, trippend he. Trippen jongen, trippen. Nounou.
Ik joinde dit keer maar niet mee.
En zo erg was het helemaal niet met me hoor. Haha!
Want even later stond ik weer rechtop en zong ik mee met, ik dacht Pearl Jam's Alive, maar later bleek het The Black Crowes te zijn met hun Remedy.
Een remedie was inderdaad toepasselijker geweest, maar aangezien ik niet zo thuis was (en ben) in de grunge-scene hoorde ik het verschil niet.
Oh god. Is dat wel grunge? Ik voel plots de toorn van mensen met legerkistjes aan en zwartomrande ogen boven mijn hoofd hangen....
Ik lees op Wikipedia dat er tijdens het optreden van The Black Crowes 10 minuten de stroom uitviel, en dat hele drassige veld in het donker stond, maar ook dat herinner ik me niet meer.
Such a shame, want het publiek zong toen massaal 'Always look on the bright side of life' en volgens een cheezy quiz die ik een tijd terug deed, is dat mijn Life Theme Song.
Dat lieg ik.
Ik deed zo'n test wel ooit eens en daar kwam toen 'Walking on Sunshine' uit, maar dat is mijns inziens van hetzelfde laken een pak.

Ik dwaal gigantisch af.
Ik ga zondag naar Pinkop.
En Hanson komt ook *proest* Mmmbop.
En Lenny Kravitz was er trouwens ook.
In 1993.

{YOUTUBE}5Ikdh9k2FLE{YOUTUBE}

2 opmerkingen:

Susy zei

testewatraslkjfsdklfj

Anoniem zei

Ik ga dit jaar voor het eerst naar Pinkpop! Ik ben erg benieuwd, las hiero Pinkpop 2012
wel een interessante geruchten lijst. Ben erg benieuwd wie er echt gaat komen