1 juli 2011

Day 1: Your Favourite Song

Een tijdje geleden kwam ik ergens op een blogje, weet even niet meer van wie, de 30 Day Song Challenge tegen.
Dertig dagen, dertig liedjes.
Liedjes die je blij maken, verdrietig maken, guilty pleasure liedjes, liedjes uit je jeugd enzovoort enzovoort.
Goh. Dacht ik.
Leuk. Dacht ik.
Altijd handig voor als je even zonder schrijfinspiratie zit.

Daar heb ik echter nooit last van.


[grote witte leegte]




Dus.
Day 1: Your favourite song.

Poehpoeh. Dat begint al lekker. Mijn favoriete liedje.
Ik ben zo veranderlijk als het weer, dus het ene moment ben ik helemaal gék van Adèle, het volgende moment luister ik non stop alle albums van Frans Duits.
Ik noem maar een voorbeeld hè.
Ik luister altijd en overal naar de radio. Vroeger, toen ik nog jong, kinder -en walloos was, zette ik zelfs eerder de wekker om nog wat naar de radio te luisteren.
Er zijn dus door de jaren heen nogal wat liedjes die zich hebben vastgehaakt in het audiogedeelte van mijn hersenen.
Maar een Allerfavorietste liedje...? Nee. Er steekt er niet één met kop en schouders boven uit.
Toch, om er even een te kiezen, want anders gaat dit 30-liedjes-lijstje een lange lijdzame weg worden voor me, kies ik voor deze:


Ik ben helemaal geen hardcore U2-fan, hoewel ik voor het meeste dat ze maken wel waardering heb, maar de begintonen van 'Beautiful Day' hebben iets magisch.
Bij het horen ervan kijk ik meteen naar buiten om te peilen of het inderdaad een beautiful day is, want dan beleef ik het lied zoals het hoort.
Een blauwe lucht, de zon hoog aan de hemel en veel groen aan de bomen.
De ultieme Beautiful Day-experience is een combinatie van bovenstaande ingrediënten en een lange snelweg voor jou alleen.
Zo hoor je hem te luisteren.

'You're on the road
But you've got no destination'


En het zou ook eens verstandig zijn, als ik de lyrics er eens bij pak.
Want daar blijf ik even in gebreke: 'The heart is a groom.'
*googlet*
Oh. Bloom.
Wist ik veel.

Ohja. Feel free om jouw favorietje liedje hier te dumpen.

10 opmerkingen:

Susy zei

testetewstasefa

sanneke zei

Goh, spreek je nou ook al Swahili?

En ja, dat liedje, ik snap het wel. Ik heb verder meer met het oudere U2 werk, maar dit liedje heeft een soort euforie die aanstekelijk werkt.

En mijn favoriete liedje? Wat een rotvraag.

Miek zei

Ja, ik snap'm ook wel hoor, fijn nummer van U2. Ik heb datzelfde mooie dag/ zomergevoel heel erg met All I need van Air. Zó'n fijn nummer, en die clip! Lekker lui, warm, dromerig, verliefd clipje erbij. Ja. Vind ik heel mooi.
Maar allermooiste is toch wel alles van Radiohead. En dan vooral Street Spirit..

Miek zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
NOVY zei

Nee hè, ga je dat doen? Toch niet helemaal tot 30?
Favourite song? Ik wordt altijd week van de eerste tonen van Purple Rain. Maar tegen het eind van het nummer ben ik er altijd alweer zat van.
Grace van Jeff Buckley misschien.
Of Paranoid Android van Radio Head.

NOVY zei

Radiohead. Beter aan elkaar.

Door zei

Tot over 29 dagen dan hè?

Flauw ja. Maar ik heb dus geen favoriet liedje. En wel een writersblock.

Susy zei

Neeheee, ik ga dat niet elke dag doen.
Alleen als ik even niks anders weet.
Is toch leuk. Muziekjes.
Af en toe.

sanneke zei

Poe, dat is echt fijn om te horen. Ik maakte me al even zorgen. Blogjes over fijne of stomme liedjes mogen altijd, maar die 30 dagen format... pffft.

Mimi zei

Weet je, ik klikl zelden een youtube filmpje aan via een blog. Kweetniet. Ben er dan om te lezen en niet om muziek te luisteren ofzo. We doen hier weleens aan youtubeavondjes. Van het ene nummer aan het andere herinnert worden en dan alles gaan luisteren. Heerlijk.
Mijn favo nummer. Hmm. Moeilijk, want dat hangt zó van mijn bui af en ik ben daarnaast ook heel breed geinteresseerd.
Ik vind Tyrone van Erica Baduh heerlijk.
En Stil in mij van Van Dik Hout.
En Black van Pearl Jam. Jummie.
42 van Coldplay.
En wat te denken van Elvis Costello met het prachtige I want you?
Nou. Zoiets dus.