10 oktober 2011

Ik denk nog vaak aan kleine Sjaak.


Toen Novy op Twitter bekende dat ze vroeger verliefd was op Lenny Kuhr (...ziek....) moest ik denken aan Connyvandenbos en haar Sjakie van de Hoek.
Dat is tenslotte een kleine stap. Allemaal een beetje hetzelfde chansongenre.
(Laten we dat woord even met z'n allen hardop zeggen: chansongenre. Chan-son-gen-re. Chansjonsjanre.
Dus.)
Soms krijg ik opeens wat flarden van herinneringen, die ik enthousiast omarm, want mijns inziens heb ik te weinig herinneringen aan mijn jeugd.
Zoals de geur in de flat van tante Ali.
Ik weet niet meer wie tante Ali was. Ze was heel oud, iets van negenennegentig en woonde voor mijn gevoel ook op de negenennegenste verdieping van een flatgebouw.
Tante Ali was elke keer als ik kwam een stukje kleiner.
Uiteindelijk overleed ze, toen ik al aan het puberen was, en zij waarschijnlijk de size of vrouwtje Teaspoon.

Mijn herinneringen. Flarden van huizen, omgevingen, mensen, geuren, meer is het niet.
Post-traumatisch of gewoon een waardeloos geheugen, doet er niet toe, te weinig in elk geval.
Toch eens onder hypnose gaan ofzo.
Maar goed. Conny dus.
Ik was een jaar of negen, mijn ouders waren al een tijdje gescheiden, het was zondagmorgen en ik was met mijn vader in het enorm blits ingerichte flatje van zijn vriendin; thans zijn vrouw.
Enorm blits moet je opvatten als voor die tijd enorm blits.
Een strakke vijfhoekige tafel met hoekige en oncomfortabele stoelen, een vitrinekast met veel zwart -en driehoek-accenten, een lederen bankstel met rode en zwarte kussen; allemaal heel Mondriaan.
Ik weet nog dat ik die ochtend veel te vroeg uit mijn logeerbed was geslopen om in de koelkast een AfterEightje te snoepen.
Die had ik de avond van tevoren voor het eerst geproefd.
De chocolaatjes waren zo flinterdun dat ik net zo goed het lege vierkante zakje in het doosje kon laten zitten.
Niemand zou het merken.
En nog één. En nog één.
Natuurlijk merkten ze het wel.
Soit.
In schril contrast met het hoekige meubilair klonk er die zondagmorgen gezellige ronde Nederlandstalige muziek uit de platenspeler.
De platenspeler. Met een grammofoonplaat.
Ik vond het prachtig.
Ik hoorde Lenny Kuhr met Visite, Boudewijn de Groot met Het Land van Maas en Waal, Conny met Sjakie van de Hoek, Het Werd Zomer van Rob de Nijs, Herman van Keeken's Pappie Loop toch niet zo Snel (waar ik altijd wat geëmotioneerd van raakte), Ramses met zijn Sammy die maar steeds omhoog moest kijken en het prachtige tuinpad van Wim Sonneveld's vader.
Later mocht ik die verzamel-elpee hebben omdat ik hem zo mooi vond.
Joost mag weten waar hij is gebleven.
Die ochtend ergens in 1984 heeft de songtekst van Sjakie zich in mijn hersenen gebrand waardoor ik nu al dagen het liedje voor me uitzing.
Dat is dan weer enigszins beschamend, maar kan mij het schelen.

Ik denk nog vaak aan kleine Sjaak
Groot in 't kattenkwaad
Vlug als kwik, de held, de schrik
Van de buurt en onze straat
Spijbelaar, altijd klaar
Voor 't gappen van een koek
Een ruit kapot dat was een schot
Van Sjakie van de hoek


Nouja. En toen werd ie soldaat en ging ie dood.

27 opmerkingen:

NOVY zei

Je bent zelf ziek.

After eightjes jatten, haha, dat deed iedereen. Je kon er echt een heleboel stelen voordat het opviel.

Manon zei

Was het tuinpad niet van Wim Sonnevelts vader?

Susy zei

@Novy: hahaha.
Ja. Góed hè, die After Eights!

@Manon: Oh hemel!
*aanpasaanpasaanpas*

Dank.
Kuch.

NOVY zei

Oh. Nou wil ik ook weten wat er stond, ipv Wim Sonneveld's vader.
Waar ik overheen las dus.

Susy zei

@Novy: Toon.

Anoniem zei

Weet je ook dat ik mijn eerste echte kus heb gekregen op de plaat van Sjakie van de Hoek, ik was op de “boot”( disco boot van Anthony Parker toendertijd bekend van TOP POP ) en daar kwamen leuke jongens binnen en eentje begon te kussen, wow wat kreeg ik het warm...

Laurent zei

Tegenwoordig heet Sjakie Mohammed de kutmarokkaan. Maar daar zingt vooralsnog niemand vertederende liedjes over, want heeft de verkeerde kleur.

Wendy zei

Laten we het gewoon after-eighties noemen. Past beter in het tijdsbeeld.

Susy zei

@Anoniem: goh. Hoe oud bén je dan, joh!
@Laurent: haha! Wat een krekke taal, Laurent!
En haha, want het klopt wel een beetje wat je zegt.
Hoewel Wesley van hier op de hoek er ook wat kan.
@Wendy: scherp, Wendy. Scherp!

Nicolekebolleke zei

Ik ben hier te jong voor.

Susy zei

@Nicole: Conny Vandenbos dat was zeg maar de Justin Bieber van die tijd.
Ja?
Maar dan met krullen. En dan een vrouw. En Nederlandstalig.
Heel anders.

Laat maar.

Wil de kleine meid misschien een Fristi?

NOVY zei

Ik denk trouwens ook nog vaak aan Monica, die woonde in de straat op nummer 7.

Susy zei

@Novy: ja nou inderdaad.
Die bleef in ene weg van school en niemand wist waarof ze was gebleven.

sanneke zei

Niks van meegekregen vroeger, Nederlandstalige muziek. Ik ken de hele Sjakie dus niet. Maar kan tot mijn verbazing wel het zinnetje van Novy hier boven meezingen. Van Herman van Veen? Die mocht dan zeker wel eens in Toppop komen. Bij Ad en Penny. http://resources21.kb.nl/gvn/NIBG01/NIBG01_73904-38_U.jpg

Susy zei

@Sanneke: haha, prachtig plaatje!
En nee joh, dat is van Circus Custers.

Nicoleke zei

Neh. Doe maar een appelsap troebel.

leonieke zei

ik kan niet geloven dat jij gewoon iets van 6 jaar jonger bent als ik, en toch helemaal herkenbare herinneringen hebt! conclusie; ik was een achterlijke puber, of jij een voorlijk schoolkind.
( ik zet in op het laatste)

ik moest zomaar aan jou denken tijdens mijn gruwelijke vroege ontbijt deze ochtend ( 6.15) toen ik las over het scrabble op de smartphone ( heeft een te moeilijke naam voor mij). Aha! suzy dacht ik, she's not alone!!

nouja daar heb jij dus niks aan, aan die info... evengoed..

Susy zei

@Nicole: k heb alleen maar Taksi.

@Leonieke: ik ben gewoon een oud wijf in een jong lichaam....
Maar ik had ook ouders die heel veel muziek luisterden.
Ik ken ook bizar veel songteksten van ver voor mijn tijd.
Maar.
Jij bent 6 jaar ouder??
Wow. ;)

Wordfeud mens! It's taking over the world!

Judith zei

Tja, wat een goeie herinneringen, moest meteen denken aan:
Simme Samme Sene......
(do I need to say more? ;-))

Susy zei

@Judith: Say no more!






('wie likt er aan me tene?')

Kristel zei

Och, dat lied van het tuinpad (voor mij tijd, vooor mijn tijd, ladieda), daar moest ik laatst bijkans om huilen, zo mooi werd het gezongen door een dronken man in de kroeg. Waarlijk heel ontroerend. Nee maar echt.

Evelyn zei

Dat liedje van die schipper dan die dood ging. Dat zijn neefje een foto vindt op zolder en die aan opa laat zien, tranen met tuiten heb ik er om gehuild.
'Opa kijk ik vond op zol-der, een foto van een foto van een ou-de vloot (of boot?)' En dan een eindje verder: 'Opa, zeg nou wat' Die jongen is je ome die is dood.' Booeeehh!!!

Of gaat dit te vér in de tijd? Ik ben ook maar een oud wijf in het lichaam van een oud wijf..! :-)

Door zei

Goh, die Sjakie was dus wel echt de Sjaak toen.

After eight, die vind ik echt vies. Ik jatte altijd kokosmakronen uit de voorraadkast onder de trap:-)

Drs. Johan Arendt Happolati zei

Vrouwe Susy,
Ik kan mij echt niet meer herinneren wanneer ik hier nog was, maar u staat tussen mijn links. En dit is blijkbaar een van de betere blogs, tekstgewijs bedoel ik dan; dat was ik ook vergeten.
Dat nummer van Conny Vandenbos, dat kenden wij hier in Vlaanderen ook en dat werd dan ook vrolijk medegeblèrd op trouwfeesten e.d. (en dergelijke).
Met vriendelijke groeten,
De Drs.

Susy zei

@Kristel: haha, een dronken man in een kroeg.
Tja. Die zijn doorgaans ook heel eh...aandoenlijk...

@Evelyn: Ehm. *knikt begripvol maar heeft geen idee waar Evelyn het over heeft*

@Door: Goor? Niet. Maar kokosmakronen! Jummie! Lang niet gehad. Onze katten lustten die ook altijd. Raar genoeg.

@Drs.JAH: Goh. Ik kan het mij ook niet meer herinneren. Uw laatste bezoek.
Maar wat heerlijk dat Conny ook bij onze zuiderburen een hit is!
En dergelijke.

Die van A (Christel - Luc en Gaëtan) zei

Goh die plaat hadden wij thuis ook!!! Pure nostalgie.

Christel

Anoniem zei

I was suggested this blog by my cousin. I'm not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my difficulty. You're wonderful! Thanks! [url=http://tutledy.ru/kachestva-muzhchin/53-samyy-zhelannyy-muzhchina.html]самый желанный мужчина[/url]