24 oktober 2011

Hoeveel is plus negen?

[kwelende moedermodus aan]

Vanochtend vond ik 'm toch weer zo peuterachtig aandoenlijk, die Tijlie van me.
In z'n te krappe flanellen pyjamaatje van vorig jaar en z'n Spidermanslofsokken scharrelde hij door Olivia's kamer en maakte al mompelend en neuriënd wat legpuzzels.
Terwijl ik beneden m'n Special K Pure Chocolade naar binnen slobberde, fluisterschreeuwde hij bovenaan de trap of ik nog even kwam kijken.
En dan staat ie daar, zijn handen in tadá!-stand, z'n buikje vooruit én ontbloot vanwege die lastyearpyjama, 1 slof flubbert als een clownschoen aan zijn voet en dan dat heerlijke slaperige koppie met de immer stralende ogen.
'Ik kom met je knuffelen,' zegt ie. 'Omdat ik de puzzels zo goed kan maken.'
Die puzzels zijn me dan een rotzorg.
Dat mannetje daarentegen, dat tegen me aanleunt en trots zijn werk bekijkt, en me daarna zijn wang aanbiedt, met zo'n heerlijk stinkend slaapmuiltje, die wil ik wel voor altijd bewonderen.
Soms bedenk ik me dat ie ooit een pukkelige chagrijnige puber wordt, die kokhalzend zijn wang afveegt als zijn ouwe moedertje er een kus op durft te drukken, die de hele dag op z'n Axe-overgoten kamer zit en met wat geluk ergens rond etenstijd morrend naar beneden komt om wat aardappelen in zijn slungelige lijf met de te lange armen te stoppen.
Dat dat moment nog maar lang op zich laat wachten.
En dat ik deze momenten maar nooit zal vergeten.
Voorlopig hangt ie nog aan me als een apie op de rug van zijn moeder.
En stelt me ingewikkelde levensvragen zoals: 'Als ik heel oud ben en doodgaat, doet dat dan pijn?'
(Daar ga ik van fronsen maar antwoord met volle overtuiging: Nee.)
Met de hersenkraker 'Hoeveel is plus negen?' heb ik al wat meer moeite.
'Wat gebeurt er als je het verkeerde snot pakt?' sloeg me echter totaal lam.
Goddank kwam Olivia hier te hulp en zei stoïcijns dat je dan dat snot over je heen krijgt.
Don't ask. Ik heb ook geen idee. Iets met een ranzig spel waar reclame voor wordt gemaakt op tv.

Ja. Maarja.
Wa'k zeggen wou.
Zo'n ochtend-Tijl. Dat is gewoon geluk in een flanellen pyjama.

[/kwelende moederdmodus uit]

26 opmerkingen:

Nicolekebolleke zei

Oke.
Ik ben gesmolten.
Als niet-moeder van Tijlie vind ik hem al zo leuk.. laat staan als ík zijn moeder was.
Kan me er zó weinig van voorstellen dat hij ooit een puber gaat worden. Bij Olivia daarentegen wel weer.
Gek.
Net zoals Tijlie.
Lekker gek.

Soes zei

Zoooo lief.

Kelly zei

Krijg er een brok van in mijn keel. Komt ook omdat het zo herkenbaar is. Heerlijke momenten om nooit meer te vergeten...

NOVY zei

Ach lief zeg. Als niet-kwelende moeders ineens een gaan kwelen.
Wat een leuk nieuw bloghoofd trouwens.
En lekker hè? De special K pure chocola.

Susy zei

@Nicole: Gesmolten? Een plasje Nicole. Ziet ook apart uit op zo'n vliegtuigstoel...
Ja man, die Olive.
Die stond gisteren bij Maike opeens naast me bij het aanrecht.
Met d'r lang eind.
Ik dacht: wat is dít? Zo groot!

@Soes: :)

@Kelly: precies. Opdat we nooit vergeten!

@Novy: ha! Jij ziet dat. Hèhè.
En ook andere layout en lettertype.
Maar goed.

Kwelen ja. Dat doe ik vooral offline.
En ik ontbijt al 2 jaar met Special K pure chocola.
Heerlijk. Met lauwe melk.

NOVY zei

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tegenswoordigs de eigenmerk variant van de Jumbo heb. Zit nog meer chocola in.
En dat zag ik ook wel hoor, van die letters en andere layout. Maar ik kon niet op het woord layout komen.

Susy zei

@Novy: ohja? Ik denk dan altijd dat die huismerkshit minder eh..gezond is.
Dat er minder stukken ijzer in zitten, haha.
Heb je dat wel eens gezien, bij de Keuringsdienst van Waarde?
Gewoon flinterdunne snippertjes ijzer zitten erin.
Jum.
Maar het is wel duur ja.

Layout Layout Layout

Saralien zei

Heerlijk. Laat die kwijlende moedermode maar even aanstaan, ik houd er wel van.

Nicolekebolleke zei

Best handig, een plasje Nicole. Want dan kan Luc me in een flesje stoppen tijdens de vliegreis. :-)

Dus.
Ja.
Die Olivia is een slanke den!

Tijmen zei

Heerlijk, ja! Oké, er staat bij ons nog niks boven aan de trap te roepen, maar geklets uit haar slaapkamer en dan een brede lach als je binnenkomt voldoen ook.

@NOVY en Susy: lay-out, dames. Met een streepje.

@Nicolekebolleke: als jij in het flesje van Luc gaat, mag ik dan op jouw ticket mee?

Susy zei

@Mamalien: mijn gekweel is sporadisch! Geniet ervan, while it lasts! :)

@Nicole: en láng vooral!
Stond opeens ter hoogte van mijn buste.
Nu ben ik natuurlijk ook niet de eh..grootste.

@Tijmen: Ja die brede lachjes...daar staan ze bekend om hè, dat babygespuis.
Mooi.
Layout lay-out, leg uit leg uit.
Teffer.

Nicolekebolleke zei

@Tijmen: van mij wel hoor. Susy gaat ook al mee. In de vrachtruimte.

@Susy: Ja, dat valt mij dan weer niet zo op, dat lange. ;-) Nee ja. Láng is ze!!

Vita, bejaard en nog altijd behept met het 1,5 jaar jongere broertje syndroom zei

Heel lief. Vooral van Olivia, die blijkbaar niet flipte toen ze ontdekte dat haar broertje op haar kamer had gescharreld.

Susy zei

@Vita: ik ben even afgeleid door de naam waarmee je ondertekent. Apart. En volledig onbegrijpelijk.
Olivia vindt dat niet erg.
Ze heeft de grootste kamer waarop gespeeld wordt. En bovendien lag ze nog op mijn plaats in bed te ronken...

Laurent zei

'Hoeveel is plus negen?': negen. gewoon keiharde wiskunde, gelijk erin rammen. Kan geen kwaad.

Verder kan zelfs ík, man zonder kinderen, me iets bij de rest van je blog voorstellen dus bijzonder goed geschreven.

Susy zei

@Laurent: 'gelijk erin rammen.'
'man zonder kinderen.'
Hmmm.

Maar...dánk je Laurent!

leonieke zei

jaja, die aanstaande schoonzoon van me is een heerlijk manneke!
( al ga ik m dat als mn dochter m komt voorstellen natuurlijk niet zeggen, dat begrijp je. zo'n kersverse toyboy behandel ik met respect).

en weet je? soms valt t mee.. mijn 17 jarige is nog steeds niet veranderd in een pukkelige holbewoonster! t bestaat!

leonieke zei

trouwens,.in welke mega opgeruimde showroom zit tijlemans daar? is dat jouw huis????

Susy zei

@Leonieke: getverdémme hee, noem mijn zoon geen Toyboy!
Ook al wordt ie dat vast....haha!
Meisjespubers doen het vast wat beter hè.
Pukkels zitten goddank niet zo in de genen, dus wellicht blijven ze daar vrij van.

En haha, leuk dat je dat zegt.
NEEN! Dat is zeker niet mijn showroom, dat is het onberispelijke appartement van mijn (kindloze) schoonzus.

Door zei

Lief logje! Zal ik het vervolg schrijven over de puber in huis?

Susy zei

@Door: Ja! Een soort van follow-up verhaal, haha.
Maar jij hebt toch hele brave zoons?
Tenminste, dat beeld heb ik.

Evelyn zei

Wat heerlijk! En wat heerlijk ook dat je er zo bewust van geniet. Ik denk soms wel eens dat ik dat toch te weinig heb gedaan. Maar dat is niet helemaal waar, het is alleen wel voorbij. Ik heb mijn hart op kunnen halen met mijn neefje van bijna drie die hier het afgelopen weekend was; heerlijk. (dat beeld dat je schetst over pubers: Klopt he-le-maal. Ook leuk. Maar: ánders)
Ik heb vanavond een kus geëist van Jongste hier; dat is ook niet heel erg pedagogisch verantwoord, maar ik vond dat het wel weer eens mocht na drie maand. Jij? ;-)

Susy zei

@Evelyn: oh god, door jouw reactie wil ik er nóg meer bewust van worden.
Maar...Jóngste een kus afdwingen..
Hou oud is die Jongste dan??

Anoniem zei

Ben geen regelmatige reageerder maar dit is zo herkenbaar.....op z'n Axe-overgoten kamer!!!! o dat is zooo waar!!! Ik probeer al een kwartier niet in te ademen vanwege de Axe deo wolk die hier dampende mist veroorzaakt..want Axe-deo is beter dan douchen..
groetjes bubbels

Kristel zei

Oewaa, wat lieflijk! Ik hou wel van gekweel, daar knap ik altijd wel van op, zeker na een paar dagen waarin er niets te kwelen viel. Heerlijk, sowieso wel een kindje in pyama.

Susy zei

@Bubbels: hahaha, hier heb ik dan weer hardop om moeten lachen.
Axe is beter dan douchen...
Ai ai ai...

@Kristel: Weinig te kwelen ja? Ja joh. I hear you.
Maar dan lees ik dit gewoon weer even en denk ik: aaaaaaaah.
Toch wel lief, die kleine etter.