18 april 2012

Over de Minivoeler

Daar op die Albert Heijn marketingafdeling zitten me toch een paar knappe koppen bij elkaar, hoor.
Afgelopen zomer vulden we met veel geruil en onderlinge strijd het Superdierenboek.
Vond ik een goede actie. Leerzaam enzo.
Daar schreef ik ook een logje over.
Laatst hadden we nog de Muppet-actie, waar je kon sparen voor Muppethandpoppen.
Ha! Dacht ik. Eindelijk een actie die vast niet zo goed loopt.
Omdat ik dacht dat Muppets meer van mijn tijd waren. Ik ken geen kind dat momenteel wel eens naar de Muppetshow kijkt. Is het nog wel op tv eigenlijk?
Niet was minder waar. Ook die actie liep als een trein en Olivia en Tijl spelen nog elke dag met Fozzy en Kermit en elke avond moet ik 'met Fozzy praten'.
Dat is dat ik mijn hand in Fozzy's eh..gat stop en dan met een gekke stem nog gekkere dingen zeg.
Ze gaan er dan zó in op dat Fozzy niet meer mijn verstopte hand is, maar écht Fozzy!
Met een heus karakter en gevoelens en eigenaardigheden.
Het komt dan wel eens voor dat ze tijdens mijn malle gebrabbel vragen om even een glaasje water voor Fozzy te gaan halen. Of dat ik even dat boek kan wegleggen.
Tja. Wat kan ik zeggen? Ik ben de handpuppetmaster.
Niet in de huren voor feesten en partijen.


Goed.
Nu dus. De Mini's. Gepaste stilte.
Ik had aanvankelijk geen idee wat er in die zakjes bij de kassa zat. 'Ja joh, doe maar een mini.' zei ik en opende ongeïnteresseerd het zakje.
Ja. Maar tóen! Wat ik toen zag?! Een ieniminie uitvoering van een pannenkoekenmix!
Een kleine levensecht pannenkoekenmixje! Léuk! En een mini Nivea! Aah! Schattiiiig!
Luister. U moet weten. Ik ben van kinds af aan al dol op miniatuurdingetjes.
Dat zal wel een meisjesdingetje zijn. Als peuter zat ik al verlekkerd te kijken naar de kleine mensjes en gebouwen in Madurodam.
Later op de lagere school ging ik eens spelen bij Doreen.
Doreen had een speelzolder. En op de speelzolder was een schommel aan de balken gemonteerd, wat heel cool was natuurlijk, maar er stond ook een prachtig houten winkeltje.
Met allemaal miniverpakkingen. Ik kan me zelfs een mini Maggi herinneren die ze had geprobeerd te vullen dus altijd aan je vingers plakte als je 'm vasthield.
Ik vond het machtig mooi. En ik was jaloers. Ik wilde dat ook. Of op z'n minst één klein miniboodschapje uit dat minimandje.
Voor ik het wist, had ik een miniatuur doosje bouillonblokjes in mijn broekzak gestopt.
*massaal oeh-geluid* De juvenile delinquent!!
Het doosje gloeide in m'n zak en om mijn zenuwen kwijt te raken, ging ik rare wilde dingen doen op de schommel. Mind you, ik was een jaar of 10 hè.
Ik ging ondersteboven aan een houten balk hangen en floeps, very clever, daar viel het doosje uit mijn zak.
Doreen zag het, raapte het op en legde het zonder iets te zeggen terug in haar winkeltje.
Schaamrood en geen lang beschoren vriendschap.
Doreen verhuisde trouwens vrij snel daarna. Was ik toen best blij om. Haha.

Lang verhaal kort. Ik ben dól op de mini's!
Vandaag had ik echt zín in de Grote Boodschappen want dat zou een fiks aantal mini's opleveren.
Eentje voor elke 15 euro hè, jaja, de Albert EinstHeyns.
Gisteren sjanste ik nog met de mannelijke kassier, met een bijna pensioengerechtigde leeftijd, omdat ik voor zes euro boodschappen deed en toch een mini wilde.
Dat lukte overigens. 'Omdat u zo knap bent.' zei hij. En ik grijnsde mijn tanden bloot.
Dus vandaag kwijlde ik hebberig toen ik mijn volgeladen kar ging afrekenen.
Bij de scankassa, dat is het moderne betaalsysteem van onze Albert Heyn, stond een personeelslid met een klant te praten.
Hij voelde aan de gesloten minizakjes, noemde een product en gaf het aan de klant.
'Joh!', riep ik. 'Doe jij voelen?!'
Jazeker mensen, hij deed voelen.
Ik duwde de vorige klant aan de kant en liet de Minivoeler een graai doen in de minidoos.
'Ik mag er zes. Voelen jij!'
Gehoorzaam betastte de knaap het zakje, duwde er voorzichtig in, staarde even naar het plafond en zei nadenkend: 'De toetjes.'
'Heb ik nog niet. Geef maar hier. Volgende!
'Dit zijn ehm...even voelen hoor...'
'Ja, voel maar lekker.'
'Dit is de Nutella.' Jos Brink draaide zich bijna om in z'n graf van blijdschap.
'Heb ik er al twee van. Andere!'
'Blikje knakworstje.'
'Die moe'k nog! Hier d'r mee!'
En zo ging het door. Geweldig! De Minivoeler.
'Over jou ga ik een stukje schrijven,' zei ik.
'Ohjee.' zei de jongeman.

En zo geschiedde.
Mijn lievelings is het zakje paprikachips.

ps. mijn kinderen vinden de mini's ook heel leuk.
Tijl houdt zelfs de voorraden bij.



23 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is echt vreselijk dat mijn lievelingscassiere verhuisd is. Zo is mijn mini-verzameling nog steeds nogal mini.

Mimi zei

Hahaha! Een voelknaap bij de kassa! Maarre, die bouillonblokjes zijn in het echte leven ook al mini hè?

LEHTI zei

Mini's (en schommelende Susy en de bouillonblokjes) zijn veel leuker dan de messias. .... maar halen het niet bij Tijl's lijstje. Om te zoenen zo mooi.

NOVY zei

Haha. Doe jij voelen?

Ik kom nooit bij de A.lbert Heijn. Alleen maar soms. Daarom heb ik nu een miniblikje knakworstjes.
Hebben?

Trudy zei

Ik doe nooit boodschappen bij Appie, maar da's omdat die niet in ons dorp gevestigd is... maar die mini's vind ik wel top hoor! 't Is dat de kinderen ze waarschijnlijk (16, 18 en 20 ) niet meer zo waarderen, anders reed ik er graag een dorpje voor om ; )

Nicolekebolleke zei

Dat wij gisteren voor €120 aan boodschappen deden en ik de mini's vergat vergeef je me wel. Toch?
Of kan ik met de kassabon nog terug?

En dat van die Maggie. Mijn vriendinnetje van vroeger had dus ook zo'n winkeltje. Met n mini Maggie. Die ik telkens op mijn handje liet druppelen en opslurpte. Mmmmmm!

Astrid zei

Ik keek nog hoopvol of er een Fozzyfilmpje starring Susy bijzat. Maar helaas.
Mini's dus. Tsja. Mijn enige hoop op AHgoodies was via een meisje uit mijn hockeyteam van wie de moeder in NL boodschappen deed. Damn. Ze is gestopt met hockeyen. En dat terwijl ik mini's wil. Vooral dat chipszakje. En die mars.

Bianca zei

oeoeh, ik kan niet wachten tot ik vrijdag naar de XL kan!!! Ik wil ook de voeler!
Overigens leende ik vandaag nog een extra kind en toog naar AH. Met zijn vieren deden ze hun kunstje en hoppakee, 6 extra mini's in the pocket!

Susy zei

@Sanneke: aah, wat jammer ja! Ik heb geen lievelingscassiere.
Daar zou ik eens mee moeten beginnen...

@Mimi: jaja, maar deze waren nóg meer mini.
Ja. Of het was iets anders kleins.
Ik weet het niet meer precies.

@Lehti: Mooi hè. Hij neemt het echt serieus. Kruist elke keer aan als we nieuwe hebben en weet precies welke we nog nodig hebben.
Ik voorzie een glorieuze AH-carrière.

@Novy: aha. Alleen maar soms.
Nee joh.
Eet maar lekker op.

@Trudy: da's gek. Want meisjes van 36 waarderen het weer wél heel erg! ;)

@Nicole: WAT??!!! Ben je helemaal! Dammit. Geef me die bon.
GEEF ME DIE BON!

Er zat echt iets in hè? In die Minimaggies.

@Astrid: haha! Nou, ik wilde inderdaad op z'n minst nog een Fozzyfoto maken, maar was het vergeten.
Sorry dat ik je moet teleurstellen.
Ja! Die Mars. Die is ook zó léuk!

@Bianca: kijk. Dat vind ik nou smerig hè. Kinderen inzetten voor dit soort praktijken.
Neenee. Ik doe het op eigen kracht.

Het is toch ook voor mij tenslotte.

nicolekebolleke zei

De bon.
Is.
Kwijt.
Weg.
In de container.

*zoekt dekking*

Maar inderdaad. In de minimaggie van vroeger zat échte maggie!

Manon zei

Ik moet dus sinaasappels gaan kopen van oudste. Want dan krijgen we extra mini. Leipo's dat we zijn :-).

Monique zei

Ook hier geen vaste Albert-Heijnklant, dus wat mij betreft hadden we de hele actie kunnen laten schieten. Ware het niet dat er ook tussen kleuters op het schoolplein al sprake is van stevige peer pressure en dat Ninthe dus gillend van enthousiasme over de Mini's thuiskwam. Gelukkig is oma L. zo mogelijk nóg gevoeliger voor marketing dan ik en vertrouw ik er blind op dat zij de hele collectie binnen anderhalve week bij elkaar heeft.

Manon zei

Bij de Pampers zit ook een gratis mini. Ik zou er bijna nog een kind voor baren....

Colonellos, Edu zei

Leik stuk weer S. Ook wel een beetje herkenbaar Indo.. -x-

Laurent zei

'Luister. U moet weten. Ik ben van kinds af aan al dol op miniatuurdingetjes.'

Nu ben je zelf ook niet zo groot toch? Zou dat er iets mee te maken hebben?

Door zei

Heerlijk stukje! Hier ook al een hele collectie. Ik vind de Milner kaas ook geinig. Wij moeten de pindakaas nog. Dus als je die dubbel hebt, hier d'r mee. Of moet ik dan Tijl mailen?

Susy zei

@Nicole: echt...Onvergeeflijk.

@Manon: Ja nee want sinaasappels hebben ze nergens anders dan bij de Alberto, natuurlijk.
Oh zo. Éxtra mini's.
Ja nee ja. Pampers.
Kan ik we gebruiken op dag 1 van de menstruatie.
Oh. TMI.

@Monique: Oma L heeft de hele collectie in anderhalve week in huis?! Wauw. Ik moet ook een oma L. !

@Edu: 'herkenbaar indo'. Of bedoel je herkenbare info?
Of bedoel je dat indo's van die ziekelijke verzamelaars zijn?
Nouja.

@Laurent: Heb je hem weer.

@Door: haha! ja nee luister, Tijl is van de voorraden he.
Maar, met een oog op zijn lijstje, kan ik zien dat we de pindakaas nog niet hebben.

Helaas.


Pindakaas.

Marijke/Figarootje\ zei

Die tucjes... die vind ik zo lief!

Susy zei

@Marijke: boehoe! Ik heb de Tucjes nog niet!

Kelly zei

Macaroni heb je al voldoende? Zo lijkt het op de foto..
Dyonne snapt niet wat ze met dat doosje moet.

Susy zei

@Kelly: nee mens! Die macaroni staat op t winkeltje gedrukt! Ik heb nog geen macaroni.
Haha! Het kind snapt niet wat ze er mee moet?
Ja nee. Er zit niks in, er komt geen geluid uit... Eigenlijk niks an.

Kelly zei

Ja dan bewaar ik hem tot ik Nicole weer zie. Komt 'ie vanzelf bij jullie!

LEHTI zei

'Miniaturen zijn overzichtelijk en geruststellend', aldus De Volkskrant van 20-04. Ondertitel bij rubriek: 'tussen kunsten actualiteit'. Een pagina groot! O, nu snap ik het. Wie niet bij Appie koopt, kan de actualiteit niet volgen, mist overzicht en rust èn wordt nooit rijk. Want er wordt beweerd dat miniaturen voor grof geld op marktplaats worden aangeboden. Misschien iets voor Tijl omdat te managen ;-)