16 april 2012

Leaving the comfort zone

Smokey Robinson en de Miracles zingen over de tranen van een clown.
Vandaag luister ik vrijwillig naar Radio 2.
Vanachter het bureau dat de afgelopen 13 maanden mijn plekje was op dat gekke Jiskefeteske kantoor met de dito collega's.
Ik luister vrijwillig omdat dit de laatste dag is dat ik hier zit en ik de Office Experience ten volste wil ervaren.
Hahaha.
Nonsens.
Ik ben mijn earplugs vergeten. Eerpluks.
Maar het is wel mijn laatste dag hier. Ik heb zowaar een Andere Baan gevonden.
Een dynamische. Een afwisselende. Bij een jong groeiend bedrijf.
En dat is héél leuk!
Tegelijkertijd schijt ik stiekem ook een beetje in mijn stringetje hoor. (bah..visual...)
Want tegelijk met het zetten van mijn handtekening onder dat contract, trok ik mezelf ook hardhandig uit mijn comfort zone.
Zo, hóp het onbekende in.
Meer verschillend dan dat ik het afgelopen jaar, de afgelopen jarén, gewend ben, kan het niet zijn.
Elke dag naar kantoor, zelfde plekje, zelfde werk, zelfde mensen, zelfde uitzicht.
Op dezelfde tijden, dezelfde uren, koffie uit hetzelfde kopje.
Makkelijk, vertrouwd en veilig.
En dadelijk is het elke dag anders, rij ik van hot naar her, heb ik hopelijk ergens een tafeltje waar ik mijn laptop (!) kan neerzetten en krijg ik hopelijk koffie uit zoveel mogelijk verschillende bekers.
Daarbij en niet geheel onbelangrijk ga ik iets doen waarvan ik niet zeker weet of ik er goed in ben.
Dat is dan best eng.
Maar hee. Het is ik! En daar onder de vermomming van een kantoorjuf zit, natuurlijk naast een Russische undercoveragente, ook nog eens een eagerbeaver met een enthousiasme van heb-ik-jou-daar, die al een afspraak maakte bij een klant terwijl ze nog niet eens in dienst is.
Haha. Uitslover.

Iemand op Twitter vroeg me: Joh, je gaat sales doen? Vind je dat leuker dan schrijven?
Daar moest ik toch even het romantische beeld dat ze over mij had aan stukken slaan. Och erm.
Neen, ik zit niet de hele dag met een gepijnigde blik naar een typemachine te staren.
Neen, ik word niet heel rijk van het schrijven van 1 (!) column per maand.
En neen, ik ben niet bezig met mijn memoires waar een uitgever dus niet nú al een half miljoen voor heeft betaald en waar ook niet de filmrechten voor zijn verkocht.
Welnee. Ik werk gewoon. Een baan. Op een kantoor. Voor een baas. Gewoon in het keurslijf.
Zoals het merendeel van de mensen. Omdat we dat moeten om een hypotheek te betalen of gewoon, heel gek, omdat we dat willen.
Schrijven doe ik erbij. Graag zoveel mogelijk.

Goed. Ik dwaalde even af.
Ik ga luisteren naar de Doobie Brothers, mijn bijna ex-collega's nog eens trakteren op een rondje koffie en ze een aaitje over de gekke bolletjes geven.
De collega's dan. Niet de Doobie Brothers.
Die hebben vast vet haar.
Bah.

23 opmerkingen:

Mimi zei

Juist ja.
Ik weet niet wat ik moet zeggen. Succes dan maar? Met je nieuwe baan! Whiehoe!

Susy zei

@Mimi: je weet niet wat je moet zeggen?
Ik vind 'succes' inderdaad een goeie keuze!
:)

nicolekebolleke zei

Ik heb geen flauw idee hoe de Doobie Brothers eruit zien en ik ga ook niet op de link klikken, want dan is mijn beeld voor altijd verstoord.
Ik hartje die muziek namelijk.

En man, jij gaat dat gewoon súper goed doen hoor!!!
Benkvanovertuigd.

Daan zei

Susy kan alles! hoera voor Joe! Proost op zoveel mogelijk verschillende koffiebekers!

Tijmen zei

Yo yo voor Susy! Comfort zone is ook zo 2011.

Kristel zei

Haha, ik bedoelde het heus goed. Je hebt kennelijk een heel glamorous uitstraling. Vind je dat niet fijn? Ik zou verrukt zijn. En ik ben jaloers op een nieuwe en dynamische baan. Succes!

Susy zei

@Nicole: met van dat ongewassen vette jaren 70 haar.
Zo zien ze eruit.
Dat riekt naar duffe kruin.
Maar. Ja! Komthelemaalgoed!

@Daan: haha, Daan! Dank je.

@Tijmen: inderdado!

@Kristel: haha, ja nee, ik had ook graag die uitstraling behouden, maar helaas.
Wat doe jij eigenlijk?

Marieke zei

Gefeliciteerd, succes en veel plezier! Laptops en verschillende koffiebekers en zakelijke autoritten en klanten die vereerd zijn om een heuse glamour columnschrijfster als hún saleswoman te hebben en en en... Dat klinkt hartstikke succesvolle carrièreachtig!

NOVY zei

Gaaf man!! Sales! Heette dat vroeger niet 'vertegenwoordiger'?

;)

Mimi zei

Ja maar ik wilde ook nog reageren op je ondergepoepte string. Lukte niet. Zat een parkeerkaartje in de weg.

Susy zei

@Novy: Ja. Of verkoper.
De officiele functienaam is, let op, Field Sales Executive.
Dus.
Ik zeg liever gewoon heel blasé: 'Ik zit op de weg.'
Haha.

@Mimi: haha, bah.
Parkeerkaartje in de weg? Ah. In je mond hè. Jajajaja.

Susy zei

@Marieke: Nounou, Marieke!
Je weet het wel te verkopen!
Goh.
Ik ben plots onder de indruk van mijn eigen baan!

Geartsje zei

Strak in het pak met laptop en leaseauto? Supersonische gsm van de baas met bijbehorend draadloos stokje in je oor dat daar de hele dag blijft zitten?
Zo'n baan?
Wow!
Wat ga je eigenlijk aan de man brengen? Tandenborstels?

(Get wat flauw)
(Sorry)

Tjee, wat leuk. Je klinkt een stuk enthousiaster over deze nieuwe baan dan over de vorige. Veel succes!

(Ja, da's een betere reactie)

Nicolekebolleke zei

Ik las duffe konijn.
Maar hè ja, dankje.
Nu weet ik dus hoe de Doobie Brothers ruiken.
Dat wilde ik óók al niet.

Weet je trouwens waar ze nu ook sushi verko....

Oh.

Susy zei

@Geartsje: pff...Ja maar je zat er niet ver naast met je 'wow'.
(www.wowdeal.nl . Daarvoor ga ik werken dus.)

En ja natuurlijk ben ik enthousiaster! Dit past ook beter van me.

@Nicole: Hahaha.
Simpele.

Door zei

Gaaf! Ik ben een beetje jaloers, wil ook uit die comfortzone. Maar ja... Dichtbij, 12 wkn vakantie need I say more?

Al een afspraak voorje in dienst bent haha, uitslover! Heel veel succes!!!!

Susy zei

@Door: ja maar Door. Jouw comfort zone is ook wel heel comfortabel hè.
En ook nog een beroep that gives fulfilling.
Fulfilling.
Eh. Nou ja dat.
Dus lekker zitten blijven daar.

Als het kan dan.

Cisca zei

Een fulfilling job. Ach, dat vereist gewoon enig schijten in de string. Daar is niets mis mee joh.

Maar, even zonder gekheid. Leuk. En hoera, gefeliciteerd, succes!

Irene zei

Leuk en spannend!
Veel succes.

Evelyn zei

Hee gaaf..! Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Ik wens je enorm veel verschillende koffiekopjes toe! (en hee, doe eens gek.. Drink ook soms eens thee. Of nee, doe ook maar niet..!) Ik wens je veel werkplezier!

Lehti zei

Nu nog een chauffeur erbij voor 'op de weg'. Kun je achterin lekker op je laptop los gaan. Fijn dat Yvon even toelichting geeft. Vertegenwoordiger dus. Zijn dat niet mannetjes met vet haar?
'Susysales' klinkt ook wel ok.

Miss Steekjes zei

Afscheid genomen met een vriendelijk: "Toedeledokie" ?

Succes!!

Monique zei

'Gelukkig' leerde ik via Twitter al dat jij tot recent een heel brave, rechttoerechtaan, nine-to-five kantoorbaan had. Dus geen romantische plaatjes over het hippe, vrije schrijversbestaan aan deze kant - sowieso maar voor een handvol weggelegd.

Maar, terug naar de kern: een nieuwe baan, het salesbitchbestaan, whoot whoot! Gefeliciteerd!