22 januari 2012

Hoe ik bijna de directe collega van Gerard werd maar toch net niet.

Het begon met dat Mimi twitterde 'Hier, deze vacature is voor jou.'
Een vacature bij mijn favoriete radiozender, op de (web)redactie van het programma van één van mijn favoriete diskjockeys.
Hm. Mag je als 36-jarige nog een 'lievelings' hebben eigenlijk?
'Oh! Een Californian Handroll! Da's m'n lievelings!' (in het sushi-restaurant)
'Oh! Silan Lentegevoel! Da's m'n lievelings!' (in het wasmiddelenschap)
'Hee! Dat is Dylan van nine-o-two-one-o! Da's m'n lievelings!' (tijdens een B-film, duidelijk makend hoe oud je bent.)
Ja, dat kan nog best.
Goed. Ik bekeek de vacature, stelde vast dat ik níet de gevraagde opleiding had noch de gevraagde werkervaring, maar de werkzaamheden leken prima binnen mijn capaciteiten te passen.
Dat het hele gebeuren zich in Hilversum afspeelde, 155 komma 3 kilometer verderop, vergat ik voor het gemak even.
Want ook al was níet schrijven geen optie, ik had weinig verwachtingen. Geen eigenlijk.
Desondanks deed ik mijn stinkende best voor de brief, gooide er wat Ekdom-quotes doorheen en sloot af met Bye bye man, bye bye! Met vriendelijke en afwachtende groet.
En na het versturen, was ik het eigenlijk alweer vergeten.
Tot vorige week een jongeman mij belde 'van de Avro.'
De Avro? De Avro? De Avro? 'Ik mot geen aboonement!' wilde ik op mijn gebruikelijke vriendelijke manier roepen, maar ook ik word ouder én volwassener dus ik dacht eens na voordat ik deed, waardoor ik hem de kans gaf om MIJ UIT TE NODIGEN VOOR EEN ORIËNTEREND GESPREK!
Goed. Ik stond op mijn kop, dat snapt u.
Ik bestudeerde de website, die nog wel wat verbetering kon gebruiken, vloekte tegen mijn collega's dat ik snotverdomme onmógelijk naar Radio 2 kon luisteren (met als gevolg dat ik mopperend de oordopjes van mijn iPhone inplugde en op die manier naar 3FM luisterde), bestudeerde nógmaals de website en maakte ijverig aantekeningen. Ik ging naar een luidruchtige winkel, kocht een rock-and-roll-outfit en liet mezelf een geinige pony aanmeten bij de kapper.
Ja, het was een rush die een week duurde.
Want toen was het gesprek. En werd ik diezelfde dag ook weer afgewezen. -klik-
Ik treinde in alle vroegte naar Hilversum, shuttlebuste me naar het AKN-gebouw en was in het hol van de leeuw.
Meneer van de Avro aka Radiohotshot kwam me ophalen en op de redactie wachtte Blonde Radiojongen en Aardige Content Manager Meid op mij.
De redactie, ách, wat een genot om er te werken, leek mij. Niks geen akelige kantoorverlichting waarbij iedereen een wandelend lijk lijkt lijk lijkt lijkt, gezellig vol met affiches en prikborden, een door mij geliefde chaos en bovenal, géén Radio 2 uit de luidsprekers. Jóh. Ha.
Haha.
Nou goed. Het gesprek was leuk.
Ik was uitgenodigd omdat ik verreweg de leukste en meest creatieve brief had geschreven.
Kijk aan. Van je opsteker en van je in de pocket.
Het jammere was dat Blonde Radiojongen me één vraag stelde waarop ik had moeten antwoorden op zo'n manier dat je dacht: Kíjk. Die creatieve inslag. Dáár zitten we op te wachten.
Wat ík dan weer deed, is op blanco gaan. Op, zo later bleek, cruciale momenten doet men dat wel eens.
Men. Of ik. (Zeg: ik ook! ik ook! Dank u.)
Toen dacht ik al heel even 'dammit'.
En toen ze later die middag belden dat ze verder gingen met 1 van de andere 6 kandidaten, die blijkbaar op dat moment níet de uitstraling van een blanco pagina had, toen dacht ik nog eens dammit.
Ik ben dus gewoon leuker op papier dan in het echt.
Ben ik mooi klaar mee, zeg!
Ja, praktisch gezien zou het misschien allemaal heel onpraktisch zijn geweest.
Maar ik was bereid tot een opperste flexibiliteit.
En je wilt gewoon graag dat ze je willen.
Dat wil je bij banen, mannen, energieleveranciers en telecomaanbieders.
Dat zij jou willen en jij dan, misschien, nee kunt zeggen. Zo werkt dat nu eenmaal.
Nah gut.

Ik had wel de leukste brief.
En een pony. Vast ook de leukste.
En ik zag daar ook nog de Rijdende Rechter.
Maar zal ik jullie eens wat vertellen? Hij líep gewoon!
Nepperij hè.

23 opmerkingen:

Manon zei

Ik sluit me aan bij wat (ik geloof) Novy al zei: zijn juist je kwaliteiten op papier niet belangrijk als schrijver voor een radioprogramma? Their loss!!!

NOVY zei

Hee. Zei ik dat?
Oh.

Ik zat bij dit logje bij de vierde zin al hysterisch te wippen op mijn stoel trouwens: mijn lievelings is ook de Californian Handroll!! Sterker nog, dat had ik gisteren bijna getwitterd! Echt! Maar toen was mijn telefoon leeg.

Joh. Je hebt de baan niet?
Wist ik nog niet.
Gek hoor.
Ze weten niet wat ze missen.
Maar misschien maar beter ook: wat een gedoe was dat geweest joh. :)

En die pony: heftig hoor. Echt héél anders. Not.

LEHTI zei

Ik las 'de buurman van' i.p.v. 'directe collega'. Beide lijkt me geen benijdenswaardige positie. Kwam zeker door dat schuttingplaatje. Ach, was jij naar Hilversum verhuist, Novy naar Zwolle. All blogsters on the move. Eh, 'buurvrouw', bedoel ik.

LEHTI zei

...t=d :-(

nicolekebolleke zei

Maar toch hè.
Als je (geweldig mooi vormgegeven) CV gewoon hadden bekeken, en ik weet dat ze dat hebben, dan weten ze toch óók wel dat die anderen meer ervaring etc. hebben en blablabla?
En dat is dus gewoon (heel Calimero) niet eerlijk.
Ik had het je gegund!
En dan had ik vast een keer mee gemogen naar een Ekdom-borrel ofzo.. toch?!

Susy zei

@Manon: ja, their loss. Want ik krijg natuurlijk spoedig elders een gewéldig aanbod en dan denken ze vást..etc etc.

@Novy: haha, maar alles met avocado is ook mijn lievelings. Heerlijk gesmuld zaterdag in Amsterdam bij Tokyo Café. De handrolls waren goddelijk!
Hee man. Die pony is écht heel anders!
Vind ik.

@Lehti: buurvrouw? buurman? Even for the record. Die meneer op het plaatje is niet Gerard hè.
Da's de Rijdende Rechter.
Wat een stuk hè.

@Nicole: ja nee, dat wisten ze ook. Maar weet ik veel wat voor afwegingen ze allemaal gemaakt hebben waar ik niet van af weet. Of ze wilden mij, net als ik Gerard, eens in het echt zien...;)

Tijmen zei

Hé. Maar toch maar mooi uitgenodigd. Dus.

En een prima stukje op je weblog. Dat ook.

Nicolekebolleke zei

Oh ja, dat was het ook denk ik.
Maar voor mij is dat al zo normaal he... Ik zie jou gelukkig zo vaak in 't echt.
En kan je ook nog aanraken ook.

nndduusss...

Maar mijn lievelings is trouwens, heel saai, gewoon dat hompje rijst met rauwe zalm on top.
Mjam!

Susy zei

@Tijmen: nou, precíes! Dat dan mooi weer wel hè.
Allebei.

@Nicole: ja? Is dat jouw lievelings? Hm. Nee hoor. Lekker met veel spul erin. Zo'n knapperige frietzak van zeewier, met avocado, zalm, blaadje sla en niet te vergeten een streepje Japanse mayo....
*kwijlt*

nicolekebolleke zei

Nou.
*politiek correct antwoord*
Ik hou gewoon van afwisseling...
maar die wat ik zei heb ik wel héél graag ja...

En nu hou op, want ik krijg er dus honger van.

Ri zei

Aangezien ik op twitter meldde dat ik benieuwd was naar jouw logje over je sollicitatieavontuur, voel ik mij een beetje verplicht (heel klein beetje maar) om te reageren. Reageren doe ik bijna nooit meer uitgebreid. Sins ik Twitter that is. Dan heb je elkaar 'alles' al verteld. En dan vin'k het raar om het ook nog eens op een blog achter te laten.

Heel heel heel dom dat ze niet door je stottermomentje hebben kunnen zien dat jij the woman for the job was. Ik denk dat ze nu iemand aannemen waarvan ze tijdens de proeftijd realiseren dat het een verkeerde keus was en dat ze dan met hangende pootjes bij jou terugkomen. dan verdubbel jij je gage, gaat werken voor Gerard en is iedereen weer blij.

Mijn lievelingsushi is... uhm... vind ze allemaal wel lekker. Maar misschien zijn die met tonijn wel het allerlekkerst. Ik eet namelijk nooit tonijn (overbevissing, lid Greenpeace, dus moet je principes hebben), maar voor tonijn in de sushi maak ik een uitzondering. Inconsequent. Tsja.

En ik was overigens van Camp Brandon. Heb altijd een zwak voor de goede uit series/film, etc. The bad guy is het gewoon niet voor mij. Overigens ben ik over die lievelings heen gegroeid.

Zo gaaf te horen dat je de beste/leukste/opvallendste brief had. Je koopt er niets voor. Maar toch is het leuk.

Luister je nu uit nijd geen 3FM meer?

Pony staat je goed, maar dat had ik al gemeld via twitter.

En die Rijdende Rechter is nog maar 60. Ik had hem ouder geschat.

Susy zei

@Ri: poeh Ri. Wat een aangename verrassing, deze uitgebreide reactie!

1) Ja. Zo móet het wel gaan lopen. Verkeerde keuze en dan ik met dubbel gage.

2)Tonijn sashime is ook niet te versmaden. En ik heb weinig principes, ook niet qua overbevissing, dus inconsequent ben ik dan ook nooit. Laat die vis maar aanrukken!
Hoewel. Rauwe zeehond zal ik niet zo snel eten.

3)Brandon. Ja, die was ook leuk. Maar ook braaf. Hoewel ik best wel door hem geholpen zou willen worden in The Peach Pit.

4)Ja toch leuk. #brief.

5)Wel nog. Het zij met een lichte kater.

6)Dank je.

7) Goh. En hij was ook een dwerg. Van 60 jaar dus.

Kristel zei

HAHA wat een grappig stukje. Ik ben vrees ik op papier ook leuker dan in het echt, die blikken krijg ik namelijk wel eens..muhaha. Maar Dylan was ook mijn lievelings, hoor.

sanneke zei

Jij bent in het echt even leuk als op papier. Dat ze dat in Hilversum niet doorhadden...

Evelyn zei

Ok. Maar zelfs voor deze droombaan is een dikke 300 km reizen per dag best.. veel, toch?

Kun je niet bij RTV-Zuid of RadioRoermond terecht? (Ah nee, laat maar, domme domme vraag..)

Susy zei

@Kristel: toch een confronterende constatering, hoor.
Maar ik hoor net van
@Sanneke: dat ik inderdaad ook leuk ben in het echt! Hoera!

@Evelyn: ja nee, dat ís ook veel. Maar ik meende dat wel te kunnen oplossen met een overnachting 1 x per week en voor de rest veel passen en meten.

Radio Roermond....(ja laat maar ja)

Trude zei

WAT ONWIJS STOER dat je dit op deze manier hebt aangepakt! En wat heel erg jammer dat ze er met iemand anders vandoor gingen. Maar wel fijn dat je een mooi vormgegeven CV hebt klaarliggen, kun je vast weer eens naar andere leuke organisaties doorsturen!

Margje aka Toet zei

Supergoed dat je uitgenodigd werd. Stom van hen dat ze jou niet gekozen hebben voor de baan!

Briljant stukje weer!

leonieke zei

mag spuit elf ook nog even?

wacht maar tot je dochter gaat puberen,...zalig! ik heb haar de hele verzamelbox van bh90210 gegeven en nu kijken we regelmatig hangend op de bank een afleveringetje of tig..geweldig! ( de nare kanten van puberhood ontdek je vanzelf, die ga ik niet voorzeggen)

sushi,...snap ik niet. ik vind t akelige koude plakkerige dingen. blugh

maaruh, interessante discussie of jij in t echt ook leuk bent. ik vind je blogjes zo grappig ( vooral het muziekje deze keer) dat je in t echt wel moet tegenvallen,.toch?

en pffff. 155 km voor een baan! dat is na 5 keer echt niet meer leuk!

maar t was weer een avontuur zeg. ben blij dat ik t zittend mocht volgen.
trusten!

Susy zei

@Trude & Toet: ja ach, it wasn't meant to be, zullen we maar zeggen.
Ik wacht op het universum, die me vertelt wat dán z'n bedoeling met me is!

@Leonieke: ohoooh! Ja! Een 90210-revival! Ik kan me er nu al op verheugen.
Sushi is niet alleen dat. Je moet je er wat meer in verdiepen.
Er is nog méér dan dan.
Misschien eens naar een góed sushirestaurant? ;)

Ja, ik val in het echt best tegen hoor. Om te beginnen heb ik een stem en dat is toch opeens héél anders als je een stil blog gewend bent, hè? Haha. Hm.
En die 155 km. Ja. I know. Maar ik denk dat ik het er voor over had.
Denk ik.

Groetjes aan de Walshes!

Mevrouw H zei

Hillywood is zo overschat! Denk dat ze daar gewoon bang waren dat je binnen no time zelf achter die knoppen wilde gaan zitten ...

Saida zei

Twitter? Twitter? Waar (onder welke naam) zit jij op twittre?

Laurent zei

Hè, wat jammmer nou.