29 november 2011

Dit stukje gaat over Sinterklaas maar is desondanks bést leuk!

Het zal niemand ontgaan zijn dat de Sint in het land is. Uitroepteken!
Huishoudens zijn gevuld met stuiterende, manisch stuiptrekkende kinderen en dat al 2 weken lang en dat nog een volle week te gaan.
Hier overigens niet, hoor.
Olivia en Tijl laten alles gelaten over hen heen komen en zetten enkel een vroom gezichtje op als het volgens de schoenkalender (HANDIG! TIP!) tijd is om hun schoen te zetten.
Verder doen ze heel normaal. Waardoor ik soms zelfs vergeet te dreigen met 'oh wee, als de Sint dat ziet!'
Such a loss.
Want ik wil zó graag eens op hele natuurlijke wijze, met de nodige spaties en stiltes zeggen:
Sinterklaas, houdt van zoet. En van knap. En van goed.
En 'k weet vast, ben je stout, dat hij niet van je houdt.
Maar goed. Ik ben tenslotte niet geboren in 1932.
En kaatsenballen doen we tegenwoordig alleen nog maar figuurlijk.

Over de jaren '30 gesproken (mhoehaha...like a bridge over troubled water hè!): zondag zagen we de 'gezellige grote sinterklaasfilm' Bennie Stout.
Maar ach! Ja nee echt! Wát een leuke film!
Het speelt zich af in de jaren dertig, het is opgenomen in het Enkhuizer Zuiderzeemuseum en de schattige A-lijnkinderjasjes vliegen je om de oren.
Ook opvallend veel petrolkleurige kleding trouwens, herinner ik me plots weer. Vreemd.
Benjamin Stout woont samen met zijn moeder en broertje (in een museum! maar dat zeggen we hem natuurlijk niet) en nu pakjesavond nadert, wil hij graag dat zijn in Spanje werkende vader ook van de partij is.
Dat gaat natuurlijk niet zomaar, want papa moet géld verdienen, géld, anders moet moeder Hanna Verboom voor ééuwig het zilver poetsen in het huis van de burgemeester, die een vreselijk gemeen zoontje heeft en een hysterische vrouw, en dat wil niemand.
Dus wat doet die gekke Bennie? Die doet heel stout. Schrijft zichzelf in het Grote Boek en wordt vervolgens - kinderschrikmoment- door 2 Pieten uit de klas gelicht en on the spot in de zak gestopt.
Volgens Bennie de perfecte manier om in Spanje te kopen en goedkoper dan Cheaptickets.nl.
'Dag klas! Ik stuur nog wel een kaartje!'
Goed.
En zoals dat hoort, wordt er natuurlijk ook gezellig in gezongen en ontdekte ik zelfs een ware mini flashmob in de film!
Ga zelf maar kijken, ik vond hem leuk!
Trailer:



En gisteren had Olivia even zelf haar Five minutes of Fame.
'Olivia (6 jaar, kritisch en wantrouwend) wil graag weten hoe Sinterklaas binnenkomt in de huizen' sms'te ik naar Giel Beelen.
Sinterklaas was bij hem in de studio en kinderen mochten hem vragen stellen, dus toen ik Olivia vroeg of zij misschien een vraag had aan Sint, kwam ze met deze.
Tien minuten later, midden in de ochtendspits natuurlijk, ging de telefoon.
'Oh', zei ik terwijl ik nonchalant mijn telefoon uit mijn broek viste en met de andere hand een broodtrommeltje vulde, 'dat zal Sinterklaas zijn.'
Nou. En dat was ie dus.
En dat Olivia met hem sprak, kun je via onderstaande link horen.
Vanaf 5.35 m!

Hoor wie klopt daar? Sinterklaas is in de studio!

22 opmerkingen:

Tijmen zei

Aah, te schattig!

Nicolekebolleke zei

Heel erg goed van Olivia!
Want ja... ik vroeg me dat dus ook al af...

Nancy zei

O jongens, ik ben plaatsvervangend trots. Zomaar een superkritische vraag aan Sinterklaas stellen!

Susy zei

@Tijmen: lief hè!
@Nicole: haha! Ja. Ik óók!
@Nancy: ja en wat zo mooi was, is dat Sinterklaas direct ook antwoord gaf op dat waar het éigenlijk om ging bij Olivia.
En dat is of er dan ook ándere, vréémde, mensen binnen kunnen komen.
Maar Sint zei van niet dus.
Pak(je) van haar hart!

Nancy zei

Heb de rest van het fragment ook nog ff afgeluisterd en moest wel lachen om Sinterklaas' vergissing: "...en dan staat er soms een Sinterklaas voor de deur." Haha, en dan dat gedoe om het weer recht te breien :)

Susy zei

@Nancy: haha, niet gehoord!
Ik vertelde wel over de film waar de kinderen bij waren en zei: En Bram was Sinterklaas.

Moet je niet doen.
Man. Lullen als Brugman om die zin ongedaan te maken....

Limoentje zei

Hoe lief!

astrid zei

Jeej, way to go Olivia! Het leeft hier ook nogal, aangezien wij echt geen schoorsteen hebben. En het hele idee van dat ie binnenkomt vindt O eigenlijk maar niks.

Maar wat zie ik nu. BRAM! Bram. En een flashmob ja. Maar vooral Bram.

NOVY zei

Hahaaa! Briljant! Wat lief zeg.
'Soms hebben we de sleutel', dat heeft Sinterklaas dan weer gepikt van een oud logje van mij.
Maar dat mag.

Susy zei

@Limoentje: :)

@Astrid: ja man, Bram!
En een flashmob.
Maar ook Bram!

Nee dat binnenkomen vindt Olivia zeker ook niks. Ze wil wel weten hoe, maar eigenlijk ook niet.
Stel je voor. Loop je 's nachts naar de wc, staat daar opeens een negroïde man met een veer op z'n hoed in je gang.
Nou. Dan haal je de wc niet hoor.

@Novy: haha, jaja, jouw log...het is een inspirátiebron voor Jan en Alleman.
Maar geen linkje erbij?
Valt me van je tegen.

Ri zei

Geweldig. Ik word van allebei de fragmentje zo vrolijk.

Heb een aantal jaar in Enkhuizen gewerkt, ook voor de burgemeester ja. Hoefde geen zilver te poetsen. Ben nu wel heel benieuwd of ze nog meer plekken in de stad als decor hebben gebruikt. Goed, ik zoek een excuus kind om naar een kinderfilm te gaan. Anyone?

En dat fragment van Olivia. Geweldig. Vooral dat 'gehhmmm'. Zo heerlijk wijs.

Susy zei

@Ri: Je hebt voor de burgemeester van Enkhuizen gewerkt! Leuk!
Ook op klompen en korte dikke sokken?
Niet? Oh.

Excuuskinderen vind je vast bij de dichtsbijzijnde basisschool.
Als die tenminste meegaan met een vreemde vrouw die ze met een bioscoopbezoekje lokt...

Jaa, mijn meisje. 'Hmmhmm'.

Adinda zei

Wauw wat dapper van Olivia! En wat een geweldig antwoord van de Sint, met alle mogelijkheden en inderdaad meteen al zeggen dat er geen vreemden binnen kunnen komen! Bennie Stout lijkt me erg leuk. En Bram ook.

Kelly zei

Ah, wat knap van Olivia. Dat ze dat durft. Ik geloof niet dat meneer hier aan de telefoon zou durven komen op het moment suprême...

leonieke zei

oke, als ik t goed begrijp doe jij tijdens de ochtendspits dus ook nog een gezellig radioprogrammaatje luisteren,.
daar zie ik zen zittende kindjes met een in vierkantjes gesneden broodje tevredenheid bij, stilletjes luisterend naar de radio, terwijl moeders het krantje leest.

shit.
kan dat echt?

waarom heb ik dan dat loeiende nickelodeon op tijdens de boterham?? o waarom?

Susy zei

@Adinda: ja die Sint tackelde meteen alle eventuele vervolgvragen. Niet slecht voor een newborn Sint!

@Kelly: ik stond er eerlijk gezegd ook van te kijken dat ze niet alsnog de keutel introk maar netjes aan de telefoon bleef wachten.
Nu achteraf vindt ze het een beetje eng om het te horen, haha!

@Leonieke: haha, dat zei m'n vriendin ook al: dus jij bent ook nog léuk s ochtends?!
Maar god ja, de radio staat altijd aan, iedereen was toevallig net boven en ochtendtv mag door de week alleen op woensdag en vrijdag, althans, dat is de bedoeling.
Dan gaat die boterham er ook wat sneller in.
Verder ren ik natuurlijk net als jij waarschijnlijk als een dolle door het huis om alles op tijd klaar te krijgen.

Manon zei

Wat deed ze dat goehoed! Zo relaxed.. Ik scheet in m'n broek voor Sinterklaas, laat staan dat ik een zinnig woord uit kon brengen!

leonieke zei

pffff. gelukkig maar.

ennuh, om jouw beeldvorming te complementereren; ik heb aardig relaxte ochtenden, aangezien manlief heen en weer rent, en het hele ochtendritueel doet.
bofje he?

misschien moet ik toch ook ns een radio nemen.
bizar maar waar; ipod, ipad, je kan t zo gek niet verzinnen of we hebben t, maar een radio,.......

Evelyn zei

Ik heb een aantal kindertjes gehoord bij Giel, maar Olivia gemist, helaas; leuk zeg! (dat ze op de radio was en met Sinterklaas mocht praten, natuurlijk, niet dat ik het gemist heb)



En tnx voor het liedje. NOT!

Lehti zei

Wat ik me soms afvraag: vragen kinderen tijdens een zomervakantie in Spanje nooit waar Sinterklaas woont? En vraagt Olivia, kritisch en wantrouwend als ze is, ook waarom de Sint bij Giel niet in beeld komt?
Toch leuk. Een Sint bij het ontbijt.

Susy zei

@Manon: ohja, ik vond Snieklaas ook vréselijk imponerend.
Zelfs de Pieten vond ik eng.
Maar ik heb ze dan ook nog nooit aan de telefoon gehad.
Misschien had dat gescheeld.

@Leonieke: wat een mazzelpikje ben jij dan!
Ook om die iPad. Die ik dan weer niet heb...

@Lehti: De rest van het jaar gaat het bij kinderen om snoep en zwembaden. Sint is dan uit het oog uit het hart.

Het was radio hè. Dus dan komt er sowieso niemand in beeld.
Dus ook geen kritische vragen, vanzelfsprekend.

Susy zei

@Evelyn: oh, ik was jou vergeten Evelyn!

Ehm.
Ja! Jammer dat je het miste!
:)