22 juni 2013

Een knap staaltje Gaston

Gisteren was Het Grote Eindfeest op onze school.
De kinderen kijken daar al weken reikhalzend naar uit, want voor hen staat Eindfeest gelijk aan tot veel te laat met hun schoolgenootjes bij de school rondrennen inclusief ranjaclown en paprikachips.
Het summum dus.
Het eindfeest staat in het kader van afscheid nemen van groep 8.
Groep 8 had dit jaar een film gemaakt genaamd 'De school draait doorrrrrrr'.
Hij was ongetwijfeld heel leuk, maar ik moet helaas bekennen dat ik er niks van gezien heb.
Ja. Het was namelijk ontzéttend warm in de grote hal van de school.
En ik ben heel klein hè, dus ik kon éigenlijk ook niet zoveel zien.
Dus moest ik wel buiten staan. Aan de Stehtisch. En bier drinken voor 1,25 per glas. Want met dit weer moet je jezelf blijven bevochtigen.
Maar toen ik later binnen de ijle klanken van het hele docententeam hoorde, ging ik toch even kijken.
Dat is het moment dat groep 8, op ons kleine schooltje hebben we het hier overigens over 9 leerlingen, toegezongen wordt door de leraren op de klanken van 'Het is een nacht.'
''t Is voor groep acht.' U hoort hem he.
En dan staan ze daar, kinderen nog, op het randje van de wijde wereld die middelbare school heet.
Met licht gegeneerde gezichten, een enkel net ontspruitend puistje, een stiekem veegje mascara, maar nog steeds kinderen.
Nou. En dan schiet ik vol hè. Echt. Ik kan wel jánken dan.
Nu is dat natuurlijk ongepast, want ik ben hun moeder niet, sterker nog, ik kén ze niet eens!
Maar geloof me, ik ervaar dan een onmiddellijke flashforward naar over 4 jaar (VIER!).
Dan staat mijn dochter daar om de periode van de basisschool af te sluiten.
Serieus, er zal niets meer van me overblijven dan een hoopje natgesnotterde Kleenex.
Not a pretty picture...

Nou goed. Ik vermande me snel, at wat Turkse hapjes die een paar moeders echt met bákken de schoolhal in hadden gesleept en nam nog maar een biertje.
Daarna bespraken we nog even de laatste scheidingen, de hoogte van de hakken van Postorderbruid-mom en de ontwikkeling van de kinderen. Zoals dat gaat aan een tafel vol bier en in een bekertje met ranja gedoofde sigaretten.
Toen volgde nog de tombola, die elk jaar garant staat voor hysterische kinderen met wapperende lootjes en de schooldirectrice die door de microfoon een knap staaltje Gaston weggeeft.
Ja en prijzen dus. Geeft ze ook weg.
Elke prijs is even gewild, van schoonmaakpakketten tot beautybonnen.
Die laatste worden overigens elk jaar op wonderbaarlijke wijze gewonnen door juffen, dat een hoop gegiebel tot gevolg heeft en Gaston die roept: 'U heeft het in elk geval níet nodig, juf G.!'
Tot mijn teleurstelling won ik niks.
Ook niet het puppytrainingsboek en óók niet de handzame rugzak.
Maar ook niet de barbecue, de MediaMarkt-bon óf! Of de roze Crocs.
Daarna plukte ik mijn gore dochter ergens uit een klimrek en ging ik naar huis.

Ja mensen, het eindfeest, het is een malle chaos maar ik vind het toch leuk.
De komende 3 jaar in elk geval.


5 opmerkingen:

Evelyn zei

Ach ja. Ik weet het nog zo goed. De basisschoolleeftijd. Het lijkt een eeuwigheid. Maar dat is niet waar.het is zo voorbij. Ja hoor. Ik dacht ook: ach, die van mij moeten 5,4,3,2,1 jaar. Maar goed. Ik heb zitten snotteren bij beide eindmusicals. Maar weet je? OOK DAT GAAT ZO VOORBIJ! Inmiddels is de oudste vorig jaar van de middelbare school gegaan, en gaat de jongste volgend jaar het examenjaar in. Sorry, maar het is gewoon zo: de basisschool duurt 8 jaar. De middelbare schooltijd lijkt half zo kort. Oh. Dat is ook zo. Dus.

Om een lang verhaal kort te maken: Hoe ouder je kinderen worden, hoe sneller jij oud wordt. En die van mij wordt al 18. Achttien!!!

Heb medelijden, en geniet nog mar even van die basisschoolkindjes. Want als ze daar van af zijn, dan gaat het hard. De aftakeling.



Het scheelt dat ik nog maar 30 ben.

Ha. Haha. Hahaha.

Astrid zei

Ha, we hadden het feest op dezelfde dag. En ik snikte al van mijn zoon met zijn eerste optreden, tussen jankende mede 3jarigen stond hij echt een showtje weg te geven. Waarna ik serieus snikte vanwege het afscheid van de kleutertijd van Olief. En dat dan groep 8 buiten gaat optreden, met van die in verhouding veel te lange meisjes en kleine jongens. Nou. Dan kun je mij inderdaad ook even opvegen. Gelukkig was er ook een standje van een zeer goed aziatisch restaurant waar we met de eetbonnetjes lekkers konden halen. Ter compensatie. En een cavabar. Hou ik niet eens van, maar nu wel. Nou. Dat dus.

Toch jammer dat wij geen Gaston hadden. Die roze crocs had ik zo graag willen winnen.

Astrid zei

Kijk nou. KIJK NOU. Dat is Olivia op deze foto die op mysterieuze wijze naast mijn antwoord verschijnt. Calimero-Olivia die al naar groep 3 gaat man.

Susy zei

@Astrid: Cavabar? Ik moet ook een cavabar. Dat maakt alles beter, begrijp ik!

Ik zie geen Calimero-Olief.
Ik zie een iemand op ski's.
Hallo?

Susy zei

@Evelyn: ach man, ik moet al janken als ik er aan denk.
Serieus. Ik koester echt wel m'n momenten.
Soms freeze ik de tijd gewoon even.

Die van jou wordt 18...
Goh.
Hou oud ben jíj dan w...*zwijgt*