22 maart 2012

De Heilige Graal

Column Kek Mama Februari 2012

Ik noem mezelf graag een meisje van deze tijd.
Dat altijd op de hoogte is van de nieuwste gadgets, voor wie de computer geen geheimen heeft en het gebruik van social media gelijk staat aan ademhalen.
Ik help mijn ouders met het gebruik van hun laptop en schud vol ongeloof mijn hoofd als mijn moeder haar eigen computer overal mee naartoe neemt, zodat ze op haar hotmail kan.
(Hahaha! Gekke mama!)
En ik heb mezelf altijd voorgenomen mijn kinderen nóóit slimmer te laten worden dan ik.

Neen, ik zou bij de tijd blijven; er zou geen elektronisch apparaat in huis zijn dat ik niet zou snappen.
En ik zou zéker nooit zeggen: ‘ja, dat volg ik allemaal niet meer hoor.’
Maar die kinderen hè. Die leren sneller dan het licht.
Zo kwam er laatst een vriendinnetje van Olivia op visite met in haar gouden prinsessentasje een Nintendo DS.
Een Nintendo DS. Voor Olivia is dat de Heilige Graal.
Het vriendinnetje werd aan de kant geduwd en dat…dat…apparaatding werd innig omhelsd door mijn dochter.
Ze ging er mee op de bank zitten en er kwam geen zinnig woord meer uit haar.
‘Oeeeh!’ en ‘Yessss!’ Dat was het wel zo’n beetje.
Het vriendinnetje amuseerde zich ondertussen met Tijl en ik wierp eens een steelse blik op het apparaat in de handen van mijn apathische dochter.
Ze zat als een zotte met een dun plastic potloodje op een hondje te tikken.
Ik ging heel achteloos naast haar zitten.
‘Kijk mama,’ zei ze. ‘Dit is een Dora spelletje, dan kun je van alles met dat hondje doen, verstoppertje enzo. Dan moet je de puppy kunstjes leren.

Als de puppy bijvoorbeeld onder een laken gaat, moet je met dat pennetje tik-tik-tik-tik op dat laken, zodat het laken niet omlaag gaat en dan gaat ie lopen. En als je dan klaar bent, en goed hebt gedaan krijg je puppymunten en daarvan kun je in de winkel puppykunstjes en speeltjes kopen.’
‘Joh.’ Zei ik.

En in mijn dodelijke angst achter te raken op mijn 6-jarige dochter, vroeg ik
‘Mag ik ook eens?’
Had ze liever niet. Aha.
‘Oh.’ Zei ik. En ik toverde opzichtig mijn iPhone uit mijn zak. De Heilige Graal nummer 2.
Ze keurde mijn telefoon dit keer geen blik waardig.

Zelfs niet toen ik op vol volume haar favoriete spel Angry Birds begon te spelen.
Ik was een beetje teleurgesteld.
’s Avonds was de Nintendo weer samen met het vriendinnetje vertrokken en Olivia mijmerde over het ding alsof haar eerste liefde met de noorderzon vertrokken was.
Poehpoeh. Wat zou zíj er graag één hebben zeg.
Want dat was écht vet leuk.
Maar dat gaat natuurlijk mooi niet gebeuren.
Veel te duur. En dan doet ze vast niks anders meer.
En…
Ik schijt in mijn broek voor de Nintendo DS.
Want ik volg dat allemaal niet meer, hoor.



Noot van de redactie d.d. 22 maart 2012:
Voor haar zevende verjaardag krijgt Olivia een Nintendo Ds.
Waar ze zelf overigens ook een aanzienlijk bedrag voor gespaard heeft.
Dus. Kuch.

Oh en trouwens. Op Thuis in Onderwijs staat ook nog een column. Best een leuke.
Voor als je je verveelt.

13 opmerkingen:

Astrid zei

Olief hier was laatst boos dat angry birds spelen bij haar niet lukt. "iedereen kan dat, alleen ik niet". Waarna ze per ongeluk al mijn 3 sterren scores wiste. Damn.

Maargoed. Over 3 jaar dus een DS. Ik heb nog even om bij jou op die van O te komen oefenen dan.

Neem ik meteen een gouden tasje mee. Voor eromheen.

Mimi zei

Die dochters van ons hè? Die twitteren stiekem samen. Of what's appen of pingen. Sterre zei vanochtend aan t ontbijt dat ze voor haar verjaardag een Nintendo DS én een trampoline wil. Daarbij merkte ze nog op dat het niet zo erg was als ze de trampoline niet zou krijgen...

Wat zal Olivia een topverjaardag krijgen :)

Susy zei

@Astrid: Angry Birds is hier heel 2011. 'Rennen'is het nu helemaal, vooral voor Tijl.
Stylish Sprint dus.
Moeje maar ees downloaden.
Ik ben wel een beetje bang voor de Ds hoor.
Ik weet niet hoe het werkt, hè.

@Mimi: ja nou, ze 'weet' het al eigenlijk hè. Ze is heel bewust aan het sparen, want we hebben gezegd dat 150 euri gewoon teveel is voor een verjaarscadeautje voor een zevenjarige.
Dus draagt ze netjes bij.
Overigens, die trampoline.
Die kreeg Tijl vorig jaar he, geen grote, gewoon zo'n 2-persoonsdingetje (omdat groter niet in de tuin past), maar wát een goede aanschaf was dat!
Er wordt elke dag op gesprongen.

Ja die kinders van ons.
Stiekeme pingers.

sanneke zei

Nah, zomaar een Dante Gabriel Rossetti bij een logje. Nice. En die DS'en ik heb maar besloten dat het kinderspeelgoed is, je hoeft niet alles te volgen. Speel ik wel op m'n iPad ( helaas vinden mijn kinderen dat die ook in de categorie kinderspeelgoed valt).

Margreet zei

Weet je wat de grap is, op die Nintendo DS zijn ook hele leuke spelletjes te spelen voor volwassenen. Dus als zij in bed ligt, kun jij verder op de Heilige Graal LOL.

Aleid zei

Ik, moeder van het DSi vriendinnetje, kan je wel een inleiding geven in het DS-en...

Manon zei

Zo deden wij dat ook, beide dametjes betaalden zelf de helft van hun DS.

Ik vond het geweldig pedagogisch verantwoord van me en hoopte dat ze er dan heeeeel zuinig op zouden zijn. Niet. Dus.

Mimi zei

@susy en @manon: waar sparen jullie kinderen van? Ze krijgen hier incidenteel zakgeld (want wij en zij vergeten het steeds) en van opa en oma wat voor t rapport, maar dat legt niet zo heel veel zoden aan de dijk...

Susy zei

@Sanneke: eh ja, precies. Dante Gabriel.
Die iPad moet ook nog komen.
Mama's speelgoed hè.
En vooruit dan, ook voor de kindjes af en toe.

@Margreet: Yes!

@Aleid: haha, nah, het lukt nog nét denk ik...

@Manon: ja héél pedagogisch verantwoord hè! Vind ik ook.
Zuinigheid staat buiten kijf.
Het is Olivia namelijk.
Zolang ze m maar buiten bereik van de Destructeur houdt.

@Mimi: O krijgt iets van een euro of 50 cent per week zakgeld. Maar opa's en oma's stoppen elke week wat toe. En ze is heel zuinig. Dus dat ding loopt vol. Zit nu iets van 70 euro in.
Is meer dan ik heb...

Nicolekebolleke zei

En jij hebt bijna een iPhone 4s!!!!!!
Mét spiegel, heb ik van horen zeggen...

Laurent zei

Dat wordt avondenlang doorstuderen op dat ding dus.

Nichtje Maike zei

Haha, paar jaar terug ds gekocht voor mezelf...maar zoonlief is er sinds 'n paar mnd zoet mee. Dora was favoriet, maar puk van de petteflat doet t nu erg goed! En ik snap dat stomme spel dus niet hè...Een puzzel wil hij niet leggen, tekenen en binnen de lijntjes kleuren is maar stom en praat me niet van op de puntjes prikken...nee, geef 't kind iets computerigs en hij kan het allemaal (ook de vtech move had ie zo onder de knie). Ach loslaten maar en gaan met die banaan. En idd de spellen voor volwassenen zijn ook erg leuk...

Susy zei

@Maike: heeft jouw zoon het behéér over een Nintendo ds?!
En wat? Jij kocht een Ds voor jezelf? Hahaha!
Oh.
Ja joh. Ze hebben het zo onder de knie. Maar ik wil het wel graag doseren.
Want binnen de lijntjes kleuren is ook heel belangrijk.
Voor later.
Als je eh....