12 februari 2012

Carnaval voor beginners

Toen ik nog boven de rivieren woonde, lang lang geleden, had ik geen idee van het fenomeen carnaval.
Ohja, één keer per jaar mochten we verkleed naar school, dan deden we gékke dingen zoals een polonaise, ongetwijfeld op Er staat een paard in de gang, en dat was het dan wel.
Niks paplepel, niks gegoten.
Ik heb van die tijd dan ook maar enkele foto's en die komen nu.

 

Hier ziet u mij met een getuit mondje door een rolletje serpentine blazen. Op zich niet zo'n opmerkelijk beeld gedurende deze carnavaleske tijd.
Opvallender is mijn outfit.
Pas sinds ik bedacht dat ik dit logje ging schrijven en mij deze foto te binnenschoot, dacht ik, wáárom was ik NON?!
NON!? Ik weet niet of ik dit zelf wilde en mijn moeder weet het ook niet meer. 'Dat zal je vader wel bedacht hebben.' Haha.
Ik weet wel nog dat mijn vader dat loeizware houten kruis beneden in de kelder van onze flat in elkaar getimmerd heeft. En gelakt.
Ik vond het een heel mooi kruis.
Ook de betekenis dáárvan ontging mij totaal, want behalve dat we niet aan Carnaval deden, deden we ook niet aan kruizen, kerken of Jezussen.
Toch was ik non. Met make-up. Ik hoor het mijn moeder nog zeggen: 'Nonnen hebben geen make-up op, hoor.' Maar ik moest en zou het op.
Wat ik op de rechterfoto doe, weet ik ook niet.
Ik bekijk de levenslijn van mijn hand omdat ik afvraag of het ooit nog beter wordt dan dit, of ik heb net netjes in mijn hand geniest en bekijk de schade.
Beide heel aannemelijk.

Toen verhuisde ik naar het Zuiden des lands en had ik vrij snel in de gaten dat de mensen hier íetsje andere ideeën hebben over Carnaval dan wat ik tot die tijd gewend was.
Op de basisschool viel dat nog wel mee. Op vrijdag ging de school naar een grote zaal, de plaatselijke dansschool, en daar hadden we dan Carnavalsdisco.

1986
Er werd voornamelijk rond gerend op harde voor mij onbekende muziek en de jongens spoten hun vieze sliertenspulspuitbussen op de meisjes leeg. Daar had ik me als pre-puber ook wat anders van voorgesteld, eerlijk gezegd, zo'n disco, maar ja.
Eenmaal op de middelbare school begon het wat meer te leven, maar net zo lief ging ik gedurende die week mee met mijn vader op wintersport.
Die onderhuidse kriebel die de échte vierders ervaren, heb ik nooit gevoeld.
Rond mijn zestiende dacht ik, prima, 5 dagen achter elkaar de kroeg in? Vooruit, daar wil ik best een pakje voor aantrekken. Joe! Hoi! En klok! En dan roste ik zó verwoed met mijn sambabal dat ik als ik na die dagen in een kroeg stond, ik totaal geconditioneerd met mijn drankje begon te samba-en.
Godzijdank trouwens dat ik op Aswoensdag nog even aan mijn stiefvader vroeg of men dan ook verkleed ging, want anders had ik volledig uitgedost mijn haring naar binnen geschoven.
Je moet het maar weten hè. Ik wist dat niet. Ik heb totáál geen idee van de Carnavalsetiquette. Ik ga niet op de elfde van de elfde op mijn kop staan, laat staan ergens verkleed op een plein staan, het is november for crying out loud! Ik snap geen zak van de hele prinsenhiërarchie en wie bij wat en wanneer hoort.
Vóór dat het zover is, zijn er al diverse bijeenkomsten en feesten, zoals de Vrouwluujzitting (alleen maar vrouwen. Joost mag weten waarom dat leuk is...) en het Verkesbal.
Dat laatste staat nogal bekend als een losbandig feest, waar ik dus vanzelfsprekend nog nooit ben geweest (HAHA!) en waarbij iedereen verkleed gaat in een après-ski outfit.
*trekt een ik-weet-het-ook-niet blik*
Tegenwoordig ga ik alleen op Carnavalszaterdag de stad in, geschminkt en al, beweeg daar wat mee tussen de massa, klets met wat mensen en op een onbewaakt ogenblik blaas ik stilletjes de aftocht en vind ik het wel weer welletjes.
Meer dan genoeg feest.
De schok was dan ook groot toen mijn dochter vorig jaar van school thuiskwam en 'Roed gael en greun is de kleur van Vastelooooavend' door het huis schalde.
En Tijl deze week verzuchtte dat ie niet kon wáchten tot het Carnaval was.
Ja, daar knipperde ik wel even van met de oogjes.
Deze week help ik mijn dochter en 5 klasgenootjes met het oefenen van een dansje op een enórm Maastrichts carnavalslied.
Jazeker. Dat doe ik gewoon. Dan Karaty van de lage landen die ik ben.
Tja. Wat moet ik anders hè? Wát moet ik anders!?
Geen paplepel misschien, maar ze krijgen er toch een theelepeltje van binnen, mijn nazaten.

Goed.
Wat wilde ik nu zeggen?
We hebben geschaatst vandaag. Op de valreep. Leuk hoor.


ps voor de Carnavalskenners: excuses als ik ergens een niet kloppend feitje geschreven heb.
Ik en Google hebben mijn uiterste best gedaan. 
Feel free to correct me. 

16 opmerkingen:

Tascha zei

Schat, het is er bij mij ingepropt en snap het ook nog steeds niet!!

Maike zei

He nicht...de laatste foto was volgens mij bij ons in de tuin. Ik kan me de fotosessie nog goed herinneren. Met z'n 3-en voor het huis in een rijtje, met dezelfde kleurspray in ons haar...op weg naar de optocht op school! Ja, die hard carnavalsvierders wij! Wat vind ik zwanger zijn toch wéér n goede reden om over te slaan...Hahaha
X

Mijke zei

Ha.Ha! Non! Hahaha..

en... ik ben zó benieuwd hè.. is het óóit nog beter geworden????



of nog in afwachting van?

Astrid zei

Ik snap dus echt niks van carnaval. En mijn verhuizing tot way way onder de rivieren heeft niet geholpen. Prinsen? Jawatte? Nagoed. Olief mag woensdag verkleed naar school. Juju volgende week ergens verkleed naar het kdv. En dan is het wel weer klaar hier. Joy.

Maar damn. Ik zie op die eerste foto's dus gewoon, ketsjeng, jouw Olivia. Eerlijk instagram van je dochter gebruikt hè. Damn. Wat is zij toch een mini-jij.

Lehti zei

Mij kwam die eerste foto ook erg bekend voor. Maar ja, ik ken je niet, dus dat kan niet. Tot ik die zw/w foto van je zag met die bubblegum. Dáár lijkt dat meisje op.

Ik ben geen carnavalskenner snap van de helft van de tekst dan ook niets eh, steek dus veel van je stukje op. Laat mij maar schaatsen. Hoewel ik, op mijn dertigste notabene, óók in zo'n nonnenpij feestte. Tja, waarom.

Edu aka colonellos zei

Leuk stukje weer, jij als non och wie niet.

Alaaf -x-


Ps Googe en ik... ��

Susy zei

@Tascha: ohja, jij bent ook niet zo'n carnavaller he. Vreemd.

@Maike: haha, ja, die foto heb ik ook nog. Wat een schatjes waren we, hè? ZIJN we!
Ja jij mazzelzwangere!
Oh maar ik heb geen excuus nodig om niet te vieren, hoor.
Ik zeg gewoon: IK WIL NIET!

@Mijke: haha, nee, het is nooit meer beter geworden dan díe dag!

@Astrid: maar jij bent ook zo Hollands als maar zijn kan, vind ik.
'Eerlijk instagram'?
Maar inderdaad, zag het zelf ook ja, plots, die Mini-me.

@Lehti: foto met bubblegum? Je bedoelt die serpentine-foto?
Maar je hebt dus geen antwoord op het waarom van de nonnenpij?
Jammer.

@Edu: Gij ook, Brutus?
En die tekentjes achter jij en Google kan ik niet zien.
Maar vast goede vrinden?

Nicoleke zei

Je moet carnaval niet willen uitleggen. Ik heb het meerdere malen geprobeerd maar dat is onbegonnen werk..

't zit in dien blood, of neet...

Maar hey, wel leuk dat je gaat zaterdag! Mijn amuse.

Lehti zei

Ik bedoel de Susy van nú met pet, tweede plaatje van rechts en de serpentineSusy van toen. Ik vind die Pippi ernaast wel een erg mooi contrast.
Die pij van mij was vast omdat geen hond die aan wilde.

Susy zei

@Nicole: joa. En in jouw bloed zit het best wel.
Jaja, mee, zaterdag.
Als het maar geen drekweer is, dan doe ik niet mee.

@Lethi: Ja, Pippi was mijn beste vriendinnetje. Judith dan, niet Pippi.
Haha, een hond in een pij.
Dat zou ook gek zijn, hè.

Marijke/Figarootje zei

Als ik je verhaal zo lees zou ik als Friezin ineens zin krijgen in carnaval ;-) Èn mooie schaatsfoto hoor!

leonieke zei

carnaval moet je volgens mij niet proberen te begrijpen, en zeker geen nare pogingen doen zoals hier; hartje randstad; zooooo genant! opeens staat er ons plaatsnaambordje bij de bebouwde kom " meerbonkendorp" en niet op een kartonnetje hoor, nee een serieus echt duur bord.
terwijl er hier gewoon dus helemaal geen carnaval bestaat! heel erg.
en dan gaan ook nog serieuze mensen in een niet vierend dorp een prinsenpak aandoen. ik krijg last van plaatsvervangende schaamte.

vroeguh,- toen ik me niet alleen een meisje voeld maar ook echt was- moesten wij op school verplicht nog een dagje hossen. sinds mijn kids op school zitten is het hele fenomeen een zachte dood gestorven. er wordt niet over gesproken, het komt in geen nieuwsbrief voor. ik hartje deze school.
carnaval is voor het zuiden.

i rest my case.

Susy zei

@Marijke: haha, nou, schroom niet om af te zakken naar het zuiden.
Hoewel ik daar zou blijven als ik jou was...

@Leonieke: Meerbonkendorp?? HAHAHA!
Sweet.
Maar gek hè, daar op school ook helemaal niks dus.
Bij jou heet het ook Voorjaarsvakantie, hier Carnavalsvakantie.

Evelyn zei

Goh. En wat doet Olivia naast Pipi Langkous?

Monique zei

Ook al ben ik een geboren en getogen Brabantse: het carnaval zit hier ook niet echt in het bloed, nee. Mijn ouders namen ons wel mee naar de plaatselijke optocht en op school vierden we natuurlijk wel wat, maar dat was het dan ook wel.
Ik heb er weinig mee, hoezeer ik ook kan genieten van het plezier dat anderen erin hebben (zeker als het méér inhoudt dan doelloos bezopen raken en vervelend gaan doen). Maar goed, ik ging vorige week toch zomaar overstag voor een hippietenue voor mezelf en ga dit weekend dan ook met veel plezier op stap. Op stap met het kroost, in het kindercarnaval dus, dat wel. Alaaf!

Limoentje zei

De rechtse foto van jou, da's precies Olivia!
Carnaval deden we in het noordelijkste noorden niks aan. En nog steeds lijkt het me niks. Geloof niet dat ik er iets aan mis ;)
Maar jullie; veel plezier!