19 september 2011

Grienen. Fascinerend.

Vorige week las ik in ons regionale dagblad een column over De Kinderen van 9/11.
Centraal stond een meisje dat met een medaillon rondliep waar een foto van haar vader in zat die gestorven was tijdens de aanslagen op 11 september 2001.
Ze heeft hem nooit gekend omdat ze ten tijde van de aanslagen nog veilig in moeders buik zat en pas geboren werd in oktober 2001.
De column vertelde kort over een aantal kinderen dat de afgelopen tien jaar gevolgd was in het kader van '9/11 betekent niet alleen dood maar ook nieuw leven.'
Het was geen emotionele noch vals sentimentele column, het waren gewoon feiten, maar toch liepen plots de tranen over mijn wangen.
Met zo'n snik erbij. Ook nog.
Het was ochtend, ik zag er al niet zo best uit en nu ook nog janken?
Ik ging snel op zoek naar mijn kinderen zodat ze me konden irriteren en ik de tranen kon wegvegen.

Afgelopen vrijdag raakte ik naar aanleiding van deze foto met een paar Twitterdames in een snotterig gesprek over 'hoe groot dat maar allemaal wordt' en 'hoe snel dat toch allemaal gaat' en 'waar onze kleine weerloze baby'tjes toch in hemelsnaam waren' en 'konden we ze nog maar eens voelen en ruiken met hun kleine meconiumkontjes' en ik kon wederom mijn make-up bijwerken.
Diezelfde avond mocht ik aanwezig zijn op de surpriseparty van een 18-jarige.
Toen ze volledig verrast (surprised in het Engels, vandaar de naam surprise-party!) binnenkwam en van blijdschap (hoop ik) begon te huilen, jankte ik mee. Vriendin B. deed ook van 'boehoehoe'.
Even later moest de jarige wéér huilen (verder vond ze het een heel leuk feestje, hoor) omdat ze een tripje naar haar vriendin in Parijs cadeau kreeg en wederom stonden de moeders met hun handen voor hun ogen te wapperen.
Dat is trouwens ook een fascinerend fenomeen. Dat gewapper met de handen.
Geen idee wat de functie is of wat we zouden willen dat het voor functie heeft.
Maar volgens mij is het niet meer dan 'ik moet bijna huilen maar dat vind ik wat gênant dus geef ik met dit gewapper aan dat ik me daar wel van bewust ben en dat ik er écht níks aan kan doen en het is zo voorbij want ik stel me gewoon een beetje aan.'

Vanochtend hoorde ik Aliyah op de radio.
Het Nederlandse 11-jarige meisje dat Hollands Got Talent gewonnen heeft.
Schijnbaar. Want ik heb het niet gezien. Omdat ik op dat feestje was.
Er werd een stukje van haar optreden ten gehore gebracht en met het aanzwellen van haar 11-jarige stemmetje voelde ik de waterlanders al komen.
Nu vind ik dat ook een prachtig lied dat je te weinig hoort, maar er om gaan grienen?
Het klonk niet helemaal zuiver hier en daar maar desalniettemin raakte het me ergens.
Bagger.
Na zo'n bevalling is niet alleen de bekkenbodemspier verzwakt, maar staan blijkbaar de traanbuizen ook wagenwijd open.
(Ik had deze vergelijking ook anders kunnen maken, maar ik koos voor deze ietwat gekuiste)

Ja joh. En toen was Dirty Dancing gisteren ook nog op televisie en die lift...die lift...en die blik...die blik van Patrick Swayze en en en....nu is ie dóód maar kijk nou hoe ie kijkt en....

Doet me eraan denken dat ik vroeger in de biologieles maar bleef doorvragen hoe het nou toch kwam dat wij menschen gaan huilen bij een emotie als verdriet of vreugde.
Meneer Lenders kon geen bevredigend antwoord geven, ('Je traanbuisjes lopen vol.' - Maar waarom dan'? 'Die lopen gewoon vol.' - Maar hoe kómt dat dan? 'Werk door, van der Poel.')  ging ik weer verder met het tekenen van een celmembraan.
Toch jammer.
Grienen. Fascinerend.


Dit logje is mede mogelijk gemaakt door Allways.
Have a happy period.

27 opmerkingen:

helen zei

en bedankt. Had Dirty Dancing niet gezien, maar moet bijna snikken vanwege Patrick Swayze. En dat hij dood is. En om al die andere mooie en rottige dingen. Snif. Ik neem nog maar een stuk chocola denk ik.

NOVY zei

Jemig. Get a grip.

;)

Susy zei

@Helen: Zal ik even She's like the wind zingen??

@Novy: Houd je mond.
*jankt*

Kelly zei

Dat wapperen, volgens mij doe ik dat juist altijd omdat ik eigenlijk mijn tranen wil wegwrijven, maar dat kan niet want dan heb ik de mascara all over the fase. Zou het dat kunnen zijn???
Verder een enorm herkenbaar logje. Met als enige verschil dat ik al zowat mijn hele leven behoorlijk emotioneel incontinent ben. Het is na het baren alleen nog een stuk erger geworden.

helen zei

mens, hou op! dan red ik het niet met één reep. En begin alsjeblieft niet over Ghost. O. Zei ik Ghost? Nou ja.

Susy zei

@Kelly: ohja? Dat gewapper?
Hm. Ik denk dat ik wind wil genereren zodat de tranen drogen terwijl ze nog in mijn ogen zitten.
Zoiets.
Ik was nooit zo'n wener.
Nu dus wel.
Tis wat.

@Helen: haha, ja je zei Ghost.
Sja, Ghost, Ghost, wat kan ik zeggen.
Mooi.
Maar ik word altijd een beetje onpasselijk van
a) dat natte geklei
b) de vrijpartij van Demi en Whoopi.

Dus.

Nicoleke zei

Nou.
Ik wapper nooit eigenlijk.
Nee.
Ik jank gewoon.
Of ik zucht een paar heel diep en jank niet.
Of ik loop weg.

En nu heb ik meneer Lenders in m'n hoofd. Met z'n snor en z'n klompen.

Quirk zei

Ha! Waar jij baren en ongesteldheid voor nodig hebt kan ik al zónder! Há!
*kuch*

lalien zei

Mede mogelijk gemaakt door... HAHA, dáár moet ik van janken!

Susy zei

@Nicole: Ik wapper liever ook niet. Laat ik het gewoon niet meer doen anders.
Ik ga gewoon omhoog kijken.
Dat schijnt te helpen.
Ja, haha, Lenders.
Een walrus op klompen.
Rare meneer.

@Quirk: Ook last van urineverlies bij het niesen en/of lachen?
Oh.
Je bedoelde janken.
Wij moeten ook nog eens samen janken. Gezellig lijkt me dat.

@Lalien: dank je for noticing de kleine lettertjes! ;)

lalien zei

Ja, ik houd van mierenneu.. enzo. Jurist he, kuch.

Susy zei

@Lalien: Jurist joh? Wauw. Uit vrije wil?
Cool.

lalien zei

Ik zou willen dat het een roeping was, ahum. Maarruh, eigenlijk wist ik niks anders/beters te kiezen toen ik ging studeren.....

Marijke/Figarootje zei

oh mèn, thx to Allways maar negen maanden na mijn bevalling zijn bij mij de traanbuizen nog steeds ernstig open...

Laurent zei

Je bent toch niet gewoon zwanger hè?

Susy zei

@Lalien: We maken allemaal onze fouten...;)

@Marijke: verwacht geen verbetering, Marijke.
Het wordt allengs erger.

@Laurent: Integendeel, Laurent.
En niet van die vieze woorden gebruiken hier.

Quirk zei

Ja man. Samen huilen.
Dope.
Saaaaamen zijn, is samen lachen, samen huilen..

Susy zei

@Willeke: ja man. Dope.
Met die malle robot. Wekker.
Dinges.
God. Daar had ik t een tijd geleden op Twitter met iemand over.
Naam kwijt van Robot.

Susy zei

Pompy.
Pompy de Robodol.

sanneke zei

Jankerd. Maar ja. Helaas, ik doe 't ook. Ik moet af en toe echt oppassen in de klas als er een leerling weer eens iets heel liefs zegt of boven zichzelf uit stijgt met een prachtige tekening: grien-alarm!

Susy zei

@Sanneke: haha, ja, jij lijkt me ook zo'n jankertje.
En kinderen ja, jong of oud, rottige tranentrekkers, dat zijn het.

Kristel zei

Aaah ja dirty dancing en dan nu doooood..daar kan ik ook slecht tegen. Verder vind ik mijzelve altijd een grote niet-jankert, ben niet zo erg huilerig, maar ik kan dan weer wel compleet volschieten van een wildvreemde die een baby krijgt ofzo. (ook uit medelijde, hahahahahaha). Ach ja, maar dat van de bekkenbodemspier, aaarghh. Nooit meer een trampoline voor mij. Of rennen. Of huppelen.

Susy zei

@Kristel: ik ben ook niet zo. Ik huil om de ergste dingen niet. Raar.
Maar kijk ik naar bijvoorbeeld Animal Planet en zie ik daar alleen al een kort filmpje van allerlei soorten dieren met hun kroost, dan voel ik ze al opkomen.
Bizarro.
Blijkbaar straal ik niet 'Jankerd' uit, want mijn collega geloofde niet dat ik kon huilen.
Haha!

En nee? Geen trampoline meer?
Huppelen moet je sowieso niet meer doen.
It doesn't suit your age...;)

Caroline zei

echt. Serieus. Waar héb je het over! Jankerd...
Weet niet tussen welk twitterpubliek jij je begeeft maar zou dat hele follow/unfollow gebeuren maar eens heroverwegen....

Snotteren over meconiumkontjes....#zucht

Susy zei

@Caroline: Ja, ik moet inderdaad wat Twittervriendschappen gaan herzien.
Er zitten ook wat flinke zeikerds tussen.
Die hebben vast tiet zat.

Quirk zei

Pompy? Da's een grapje. Toch?

Susy zei

@Quirk: nee joh. Pompy.
Lekkere Pompy.

Geen grapje.
Je kent het niet?