25 augustus 2011

Het Keurige Keurslijf en de Straaljager

'Huh?! Ga ik wéér naar school?!' zei Tijl elke dag van deze week.
Gevolgd door een clownesk gezicht en twee handen -palms up- naar de hemel gericht.
Wat een lucky bastard ben ik, denkt ie.
Elke ochtend stapt hij trots de deur uit met zijn rugzakje op z'n rug (dat heb je nu eenmaal met rugzakjes, die zitten doorgaans op je rug), maar niet voordat hij een kritische blik heeft geworpen op de inhoud van zijn broodtrommeltje.
'Het was echt héérlijk!', claimde hij tegen mijn moeder toen ze hem de eerste dag van school haalde.
'Wat zat er in Godsnaam in?, vroeg ze mij later.
'Gefrituurde langoustines op een courgettetaartje met wat couscous on the side,' zei ik.
Tijl vindt álles op school alles fantastisch, dus ook die doodgewone appel en de rijstwafel (caramel).
Ook vandaag weer kreeg mijn snackkeuze (altijd gezond hoor!!) een 'oeeeeeh-yammieyammie'-goedkeuring.
Als ik hem ophaal van school, ga ik ruim op tijd zodat ik stiekem even naar hem kan kijken als hij nog in de klas of op het schoolplein is.
Zo zag ik hem gisteren in een slingerende kleuterpolonaise achter de juf aan de school in hossen en keek toe hoe hij netjes aan zijn tafeltje ging zitten en zijn vinger, om een mij onbekende reden, opstak.
Dit alles met een grote lach op zijn gezicht.
Ik moest mijn oogbollen van het gore grasveldje oprapen.
Mijn ongeleide projectiel dat al 4 jaar schreeuwend en met alles vernietigende maaiende armen door het leven gaat, zat daar.
Op een stoeltje.
Aan een tafeltje.
In het keurige keurslijf.
Praise the Lord. Hallelujah. Bel Derek Ogilvie maar af.
Als de bel is gegaan, komt hij uitgelaten naar buiten rennen en weet van gekkigheid niet wat hij allemaal aan me wil vertellen.
Over de kralenplank waar hij een huisje op maakte, dat het vandaag 24 is (van een willekeurige maand) of over de gymles waar ze Roodkapje deden en er een wolf was en Steef de straaljager was.
(Waarna Olivia hem minzaam glimlachend verbetert: 'De jáger, Tijl. Niet de straaljager.')
Vanochtend hoorde hij dat hij morgen met de klas gaat kleuterzwemmen en vol verheugend ongeloof schudde hij zijn hoofd.
School, jongen, wát een feestje is dat!

Eenmaal thuis merk ik toch dat het allemaal nog wel vermoeiend voor 'm is, want gisteren huilde hij een kwartier hartverscheurend omdat ie niet éérst een lolly mocht en dan pas de boterham.
Vervolgens staart hij een tijd glazig voor zich uit op de bank en daarna is ie weer het mannetje.
Mijn schoolgaande mannetje.
Dat misschien over een tijd wel zegt: 'Móet ik alweer naar school?!'
Maar voorlopig gaat het goed, zijn er geen tranen maar alleen enthousiasme.
Wie had dat gedacht.
Ja.
Mooi.
En zo is het maar net.

20 opmerkingen:

Manon zei

Ontroerend!

sanneke zei

Wat prachtig, dat entrhousiasme. Hier vinden ze het nog altijd elke dag leuk, hoop dat dat voor Tijl ook zo blijft. Wat heb jij met eten met een ou er in trouwens?

Susy zei

@Manon: Ja, ik ben blij ook.
@Sanneke: Hoop ook dat hij dat enthousiasme volhoudt!
Haha, ja, ou ou ou.
Viel me ook al op.
Maar ik heb er, vreselijke kok die ik ben, natuurlijk niks mee.
Was het eerste ingewikkelde recept dat ik op Google tegenkwam....

Mijke zei

nah! Zie.. het gaat gewoon góed!! Die juffen hè.. die kúnnen dat!

Anoniem zei

kleuterzwemmen? Wasda?
Marieke

Susy zei

@Mijke: ja, zou het door de juffen komen denk je?
(jij bent zeker juf hè..)

@Marieke:Sja, da's meer 'watergewenning' eigenlijk.
Ik heb geen idee.
Ik ga het morgenochtend zien.

leonieke zei

sorry. schiet mij maar neer als ik als juf met een klas vol diplomaloze kids naar het zwembad zou moeten...
pfff..

maar volgens mij is jouw telgje gewoon om op te vreten,. ach ja, het beste gedrag bewaren ze gewoon toch voor de juf.

Lilane zei

Vreemde ogen dwingen... noemen ze dat toch?!
Maar geweldig joh, dat je al je inspiratie kwijt kunt in die snacks ;)

Mimi zei

Zeg, doe mij die gezonde snackideeen eens? De mijne hebben inmiddels hun buik vol van bruingeworden appels en gebutste bananen.

NOVY zei

Ah. Juist ja, school.
Hier is het nog volop vakantie. Sterker nog, wij gaan nog óp vakantie, maandag.
(..)
Maar joh, die Tijlie. Wat schattig.
Haha, straaljager.

Nicoleke zei

Geweldig he?!
Blije schoolgaande kinderen.
Nu nog.
Ach wie weet.
Worden het wel twee van die 'stuudjes'.
Al denk ik van niet.
Tijl zeker niet.

Susy zei

@Leonieke: Ik zal het je beter vertellen; ik ga mee.
We spreken elkaar na elven weer...

@Lilane: haha, inspiratie in snacks. Ja. Elke avond opnieuw zit ik weer ingrediënten bij elkaar te gooien om te kijken wat het voor moois oplevert.
Ik. Nigella-10uursnack-Lawson.

@Mimi: Ehm. Eh. Soms aardbeitjes. Of meloen. En eh..rijstwafels dus, al dan niet met een smaakje.
En eh...
Oh! Ik moet gaan. Dag!

@Novy: joh, ga lekker op vakantie joh. Hop dat eiland op met al dat andere onlinegespuis!
Geniet ervan!
Hier spelen we weer Echte Leventje.
Haja, straaljager.

@Nicole: Ja, stuudjes.
Net als hun moeder!

Evelyn zei

Heerlijk..!

Anoniem zei

Ode aan de (kleuter)juf :p

Hubertine (ja idd 'n juf!)

leonieke zei

suzy!!!!! het is allang 11 uur geweest..
mijn god. toch verdronken, of in overspannen toestand het land verlaten na het zwemvertier met diplomaloze kleuters??

jammer dat je niet in de randstad woont. hier kunnen de kids al dagenlang het zwemgevoel krijgen, simpelweg door buiten te gaan staan.
zoveel veiliger en goedkoper..

Susy zei

@Hubertine: jaja, de juffen hè, de juffen.
En natuurlijk vier jaar bloed, zweet en tranen opvoeding. Hechting enzo. Zelfstandigheid.
Allemaal mijn verdienste hoor....;)

@Leonieke: ja! Ik leef nog! Nee joh, het verliep allemaal zeer voorspoedig.
Ik had 4 jongetjes onder mijn hoede om te helpen met aan en uit kleden.
De zwemjuffen deden de rest en zorgden dat er niemand kopje onder ging.
Helemaal goed dus.
Ja. Jammer. Van die Randstad.

D en N zei

Jammer, dat bijna iedereen de instelling van Tijl halverwege zijn leven verliest. De wereld zou een stuk mooier zijn als je elke dag naar school mág ;-). Maar wederom weer mooi geschreven hoor!

Monique zei

Heerlijk dat ie het zo naar zijn zin heeft! Fem kan ook niet wachten hoor, die zou ik (als niemand oplet) zo ongezien de klas in kunnen schuiven en dan gaat ze gewoon mee in de kleuterflow. Maar ze moet helaas nog wachten tot april...

Kristel zei

Wat een zaligheid he, zoveel enthousiasme. Voor een zwembad, notabene (brr).

Margje aka Toet zei

Lief!!