25 oktober 2012

De perspektieve veur de toekoms die zeen nul komma nul*


Kijk. Zo ziet de inbox van een werkzoekende anno 2012 er uit.
Ik plakte trouwens wel even alle 'helazen' achter elkaar, want tussendoor krijg ik heus nog wel andere mailtjes binnen, hoor! Zo sneu is het óók allemaal niet.
Zoals bijvoorbeeld gisteren, een mailtje van de redactie van Sanoma, dat er na 5 jaar een eind komt aan mijn columns in Kek Mama.
Hmm. Dat is misschien een verkeerd voorbeeld.
Maar daar even over. Verdomd jammer natuurlijk, maar hee, vijf jaar maandelijks een column mogen schrijven in een landelijk magazine, en ook nog zónder een Bekende Nederlander te zijn, da's een prestatie op zich.
Hiermee overschreeuw ik natuurlijk mijn hartenpijn dat ik vervangen zal worden voor een frisser en jonger exemplaar, maar dat begrijpt u.
Dus nu ga ik maar even rondlobby-en en stuur ik alle bladen die ik ken (behalve De Zelfkazer en Handwerken zonder Grenzen, google maar, ze bestaan echt) mijn cv en 60 tijdschriften als portfolio. Moet lukken. Denk ik.

Anywaaaaay. Solliciteren dus. Dat doe je omdat je wilt werken, omdat je geld wilt verdienen en omdat het UWV dat van je vraagt. Vier sollicitaties per vier weken, beste werkloze! En anders krijg je geen cent, geen cént!
En dat lukt best als je niet al te halsstarrig bent inzake je gewenste toekomstige functie.
Ik zocht overal en nergens, schreef op veel te hoog gegrepen functies en solliciteerde zelfs bij een tandartsenpraktijk voor tandartsassistente! Haha! Ja. Waarom precies weet ik niet meer.
Misschien dat dan iemand een keer dat vreselijke liedje voor me zou zingen; van de lente en de assistente, want dat wil je tenslotte. (....)
En uiteraard omdat wit me geweldig staat. Zeker in de zomer. Dus. Steekhoudende motivatie, leek mij, maar helaas kozen ze voor een andere kandidaat. Gek.
Tussendoor nam ik nog een horeca-baantje aan. Omdat me dat leuk leek en het in een nieuwe toplocatie in Roermond was. En het wás ook leuk. Ik rende de benen uit mijn oude niets gewende lijf, maar toch was het leuk.
Helaas ben ik ermee moeten stoppen omdat de combinatie van het karige horecaloontje en de WW geen gouden combinatie voor mijn potmenee bleek. Ik ga jullie niet vermoeien met de kromme redenatie van het UWV, maar de conclusie was dat ik geen baan met een te laag salaris moest aannemen.
Dan staat je wil tot werken lijnrecht tegenover het kunnen betalen van je hypotheek.
Nou, lijkt me duidelijk wie dan wint, hè.
Dus nu serveer ik alleen mijn gezin. Kosteloos overigens.
En al die helazen in mijn inbox, ik ben er soms nog blij mee ook. Omdat er tenminste [Frusty] IEMAND te moeite neemt OM IETS TERUG TE STUREN!
Jahahaha, daar is capslock wel op z'n plaats, hoor! Want er zijn onvoorstelbaar veel bedrijven die nooit meer wat laten horen. Geen ontvangstbericht, geen we nemen uw brief in behandeling en uiteindelijk ook geen afwijzing. [/Frusty]
Waarom niet hè?! Sommigen zullen vast overspoeld worden met reacties, maar dan neem daar iemand voor aan (MIJ) om dat stukje externe kommunikaasie af te handelen.
Zucht.

Mijn dochter heeft een pony en mijn zoon een leuk shirtje.
Sinterklaas komt bijna aan in ons stadje en Roermond staat al een weekje of wat in de spotlights.
Ik vind Louis van Gaal sympathiek en JA/NEE ik ben al sinds de negentiger jaren donor.
Ik verlies steeds met Ruzzle van ene Slapboerke en gisteren luisterde ik zes keer achter elkaar naar Gangnam Style. Niet vrijwillig, I might add.

Ik wil graag een leuke baan met een echt salaris en een nieuwe columnplek.
En nu gaan we zingen.*


14 opmerkingen:

sanneke zei

Echt, wie zegt er nou 'helaas' tegen jou? Ik vind het maar knap stom. Misschien moet je gewoon weg uit dat Roermand, ik hoor dat de zaken daar niet zo goed gaan.

NOVY zei

Belachelijk.
Maar 2013 wordt jouw jaar.
En dat van mij, okee?

Susy zei

@Sanneke: ja bizar hè! Helaas...tsss. Is niet erg. En best gezellig tussen de middag met de kinderen. Haha.

Susy zei

@Novy: ohjajoh? Okee. Cool.
Heb jij al een treinkaartje gekocht?

Mimi zei

Column stop = stom
Afwijzingen = stom
UWV = stom
Pony = leuk
Shirtje = moet ik ook voor sim
Sinterklaas = lekker ding
Louis van Gaal = niet
Gangnam Style = die Japanner


Kelly zei

Balen van al die helazen. En jammer dat je collumn stopt. Ik sta hem altijd te lezen in het schap van de plaatselijke supermarkt of waar dan ook. Als er tenminste geen plasticje omheen zit.
En voor de rest kan ik eigenlijk wel naar Mimi verwijzen. Behalve bij Sim moet je dan even Cas invullen.....

Kelly zei

O, en column moet met 1 "l". Die krijg ik er maar niet in...

Susy zei

@Mimi: bedankt voor je kort en bondige reactie, Mir.
En nu wilde ik hier, precies hier, het linkje naar dat shirt plaatsen, maar ik kan het gewoon niet vinden op hm.com!
Weird.

@Kelly: Kelly, met dubbel L, toch leuk dat je hem altijd leest hoor. Het kan nog tot februari 2013!

Nicolekebolleke zei

Pwaaaaaaaaa, pa pa pa paaaaa!
Hey!

Ja man.
Wat een gedoe met die banenshit overal.
En toch had ik je graag als tandartsassistente willen zien beginnen!

Astrid zei

Why? WHY. De enige reden dat ik hier naar de international bookstore fiets om die vreselijke KEKmama te kopen is jouw column. Hoe moet dat nu? Je bent de reden van mijn opschepperij "ik ken die leuke columniste". Zucht. Het leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Nee.

Maar hé. Ik ben jonger en frisser.... ruikt haar kans...

Limoentje zei

Een baan vinden is tegenwoordig echt een hel! Het maakt ook helemaal niet uit waar je in de wereld zit, het is overal pedt.

Maareh, dat Sinterklaas naar Roermond komt is dan wel weer tof. Wanneer precies?

Kristel zei

Naaahh, wat jammer van je column! Ook niet leuk zeg. En blerk, ik weet alles van het ergerlijke solliciteren. Ik heb nu een nieuwe baan, ook voor wat minder geld, dus ik zal de uwv gestapo wel over me heen krijgen.

Susy zei

@Nicole: Tandartsassistente.
ja. Nee. Misschien was het toch niks.
Al die tanden...

@Astrid: haha, jonger, frisser.
Uhuh.
Ruik jij maar aan je kans ja.

@Limoentje: 17 november! Cool he.

@Kristel: ja nou, ze kijken naar de uren he. Is het verschil met je ww en je nieuwe baan minder dan 5 uur dan krijg je niks meer aangevuld.
Maar goed. Tegenwoordig moet je rekening houden met 'wat als ik daarná weer in de ww' kom...Neerwaartse spiraal dan.
Tis allemaal wat.
Maar succes alvast!

Door zei

Wat jammer van je column!
Maar joh, tándartsassistente, dat wil je toch niet echt?! Vreselijk lijkt me dat. Al die open monden, en al dat angstzweet in zo'n steriele ruimte. Yuk.

Nee, jij moet iets gezelligers. En gauw. En A? Heeft die al een nieuwe job of is ie al voor zichzelf begonnen?